Kysymys:

Kerropa,voiko mottorin kiinnikkeisiin tulla ajan tai käytön myötä vikaa. Kiinnikkeitä lienee ainakin sekä metalli-kumi-mallisia että ns. nestevaimennettuja. Voivatko kiinnikkeet väsyä, pehmentyä, kovettua, jumittua tms., ja voiko kiinnikkeistä johtua, että moottorin ääni vaikuttaa kovemmalta ja "murisevammalta" kuin vastaavassa uudessa autossa ja autossa tuntuu ajossa hienoista värinää, joka ei tuntuisi olevan peräisin renkaista. Kuluuko dieselin pakoputkisto/äänenvaimentimet sisäpuolelta samalla tavoin kuin bensiinimoottoristen autojen ? (Auto MB E 220D vm -98 aj.315.000 km)

Tapio Ketonen:

Kiinnikkeet vanhenevat siinä kuin mikä tahansa jatkuvasti ravisteltava osa. Kyllä tuo ajomäärä alkaa jo olla sitä luokkaa, että kiinniketyynyt voisi uusiakin. Jos kiinnike löystyy, moottorin asentokin vedon aikana voi muutua sellaiseksi, että äänet tulevat voimakkaammin sisään.

Äänenvaimentimen sisäosakin voi toki kulua eli rikkoutua aikaa myöten, pakokaasuthan aihuttavat sinne sekä värinää että lämpötilavaihteluita. Katso nyt kuitenkin ensiksi ne moottorin kiinniketyynyt ja mahdollinen kiinnikkeisiin liittyvä iskun- eli heilahduksenvaimennin.

Kumityynyjen lisäksi myös nivelakselin eli kardaanin kunto kannattaa tarkastaa. Mersun kardaanissa on värähtelynvaimennin, joka sekin vanhenee. Myös nivelten sekä keskiosan tukilaakerin kunto saattaa vaikuttaa asiaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.