Kysymys:

Huomasin täällä käydyn keskustelua Neonista. Oma autoni edustaa ao. merkkiä, on vaan vm. -98. Ajoin lauantaina n. 150 km matkan kotiin, edellisen 50 km aikana autosta kuului vaihteilla 1-3 ajettaessa kummallinen, naputtava ääni, joka kiihtyi kaasua painettaessa. Mikä?

Kotiin päästyäni sammutin auton. Se ei lähde käyntiin. Startattessa kuuluu kova, rääkäisevä ääni. Starttimoottori? Ei lähde edes pyörittämään, eli normaalia käynnistysääntä ei kuulu - ei voine olla kyse akusta? Voiko asioilla olla tekemistä keskenään?

Naisautoilijalle tiedoksi, että omassakin autossani on tuo sama kumma ääni talvipakkasilla käynnistettäessä. Ketoselle taas tästä, että ainakin minun kohdallani ääni on kimeän puoleista hurinaa.

Tapio Ketonen:

Noista äänistä en kyllä ryhdy edes veikkailemaan mitään. Voisinhan kehottaa korjauttamaan lopuillaan olevan pakoputken kannatinlaakerin tai muuta vitsikästä, mutta olkoon nyt sekin. Naputukset tai kimeät hurinat ovat kuitenkin aika lailla epämääräisiä käsieitä. Kyllä ääni pitäisi kuulla ihan itse ja vielä siitä autosta, ei esim. nauhoitettuna.

Kylmän moottorin äänistäkään on vaikea sanoa yhtään mitään. Syynä voi olla jokin laakeri tai miltei mikä tahansa. Hankalinta on, ettei niitä pääse esittelemään korjaamollakaan, autoa pitäisi seisottaa yön yli korjaamon pihalla.

Jos startti rääkäise rumasti muttei pyöritä, kysymys on yleensä siitä, ettei startinhammaspyörä mene vauhtipyörän hammaskehälle. Normaalisti se toimii siten, että solenoidi työntää ensin hammaspyörän hamaskehän hampaille ja kytkee vasta sitten sähkön käynnistinmoottorille. Jos hampaat eivät satu kohdalleen, mekanismissa oleva jousi joustaa ja virta kytkeytyy päälle. Nyt starttimoottori pyörähtää ja hampaiden pitäisi loksahtaa paikoilleen.

Jos hampaat ovat riittävän pahasti tylsyneet kohtaavista kärjistään, käynnistinhammaspyörä voikin kiihtyä niin suureen nopeuteen, ettei se pääsekään työntymään hampaille vaan pitää siinä huulilla pahaa roikinaa. Käynnistinhammaspyörässä kun on hyvin vähän hampaita, liekö alle kymmenen. Kampiakseli taas pysähtyy yleeensä aina vain likimain kahteen eri asentoon, joten hammaskehänkin hampaat kuluvat näistä kohdista eniten.

Joka tapauksessa se Neonin vika ei korjaannu itsekseen, ainakin käynnistinmoottori pitää irrottaa. Jos hammaskehä on vioittunut, on otettava irti myös vaihteisto ja vauhtipyörä. Pienet vammat hammaskehässä voi yrittää korjata viilaamalla käynnistimen aukon kautta, mutta kunnollinen korjaus edellyttää hammaskehän vaihtamista.

Mikään korjaamo ei ala viilailla hampaita, siitä pitävät korjausehdot huolen. Ei ole varmaa, että korjaus viilaamalla onnistuu, joten on aika suuri todennäköisyys, että auto palaa pian pajalle ja asiakas vetoaa työtakuuseen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.