Kysymys:

Miten vaikuttaa uuden auton kestävyyteen ns. kumin poltto ja raju kiihdyttely? Olen vuosia seurannut työpaikallani viereisen autoliikkeen huoltopuolen toimintaa ja ihmetellyt heidän "kestotestaamistaan" asiakkaiden autoilla.

Aina kun silmä välttää uudet/asiakkaiden autot saavat rajua käsittelyä. Asialla ovat juuri koulusta valmistuneet pojanklopit. Itse en kyllä kys. liikkeestä autoa ostaisi. Olen kuullut että satamissa olisi auton lastaajien kesken samanlaista hupia, eli annetaan käsittelyä jota omalle ei raaski tehdä.

Mitäpä sanoisi Ketonen uutta autoaan noutaessaan kun poijaat antaisivat pikkuisen kenkää luovutushuollon päälle noin testimielessä?

Tapio Ketonen:

Meikäläinen on tässä suhteessa vähän ns. normaalista poikkeava sikäli, että tässä on meneillään jo neljäs vuosikymmen sellaisissa hommissa, että kumia poltetaan ja kiihdytellään rajusti ihan työn puolesta. Niinpä se ei sellaisenaan kauhistuta lainkaan.

Koko sinä aikana, kun olen näissä hommissa ollut, muistan meidän saaneen rikki vain kahden auton voimansiirron. Yksi kardaaniakseli vääntyi rusetille testaajan vääränlaisen kytkimen käytön seurauksena. Kyseessä oli prototyyppiauto, jossa dieselistä oli kutitettu tosi paljon tehoa. Toinen oli kiihdytyskokeessa ollut Morris Marina, jonka perä petti kesken leikin.

Pelkkä kiihdyttäminen ei koskaan saa paikkoja rikki, pahin riski on siinä, että nopeuden noustessa törmätään johonkin. Kumin polttaminen eli sudittaminen tietenkin kuluttaa renkaita ylenmäärin, mutta yhden pienen vinkaisun eli parin metrin polton vaikutusta ei kyllä huomaa missään.

Sen sijaan liikkeelle lähtö on jo hankalampi tilanne. Jos kiihdytettäessä luistatetaan kytkintä liiaksi, kytkin saattaa ylikuumentua, ja pahimmillaan jo yksi luistatus voi saada kytkinlevyn pilalle.

Toinen vauriomahdollisuus liittyy vaihteiden ja kytkimen käyttöön. Kun autolle tehdään kiihtyvyysmittaus, kytketään ykkösvaihde ja moottoriin asetetaan riittävästi kierroksia, tapauksesta riippuen 3-4000 r/min. Sitten kytkin nostetaan hyvin nopeasti ylös, mutta EI lipsauttamalla jalka sivulle. Tässä tempussa on vaarana, että jos voimansiirron välykset ovat kaikki ns. toisessa laidassa, lopputuloksena saattaa olla niin luja isku, että jotakin hajoaa.

Nopean liikkeellelähdön juju on se, että kierrokset asetetaan juuri sopiviksi. Jos niitä on liikaa, pyörät lyövät tolkuttomasti tyhjää. Jos kierroksia on liian vähän, renkaat eivät luistakaan, jolloin moottorin kierrokset putoavat, kone "nyykähtää". Ihannetilanne on se, että renkaat luistavat aluksi sen verran, että auto lähtee kunnolla liikkeelle, mutta kun nopeus on noussut vastaamaan alkukierroksia, luisto loppuu.

Niin että jos sattuisin näkemään pojat antamassa kenkää autolleni? Ehkä menisin näyttämään, miten otetaan ne kunnon savut? Tuskin sentään. Harvemmin korjaamolla on tähän hommaan sopivaa paikkaa. Lähinnä ehkä kyselisin, että miten kokeilija olisi toiminut, jos toisten autojen välistä juoksee joku lapsukainen tai joku lähtee peruuttamaan.

Tuolla työpaikan autohallissa on kyllä tullut ärhennellyksi vingutuksista lähinnä betonilattiaan jääneiden jälkien ja turvallisuussyiden takia. Mutta eihän vieraan auton rääkkääminen ilman lupaa tietenkään ole asiallista.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.