Kysymys:

Oletteko vuosien varrella joutunut selvittämään mistä voisi johtua auton tärinä tietyllä ajonopeudella, renkaat on pois suljettu tasapainottamalla ne kunnolla? Olen kuullut, että auton vetoakselien kautta voi myös tulla värinää/hytkytystä?

Kiinnostaisi tietää, että miten tälläisen vetoakselin kautta tulevan värinän voi varmistaa ja onko yleistä, että se kohdistuu usein sisimpään niveleen? Onko korjaamolla jotain erityistä systeemiä/tekniikkaa, millä värinän voi kohdistaa vetoakseliin ja miten yleensä on mahdollista, että vetoakseli alkaa vanhemmiten täristää?

Tapio Ketonen:

Renkaiden tai pyörien poissulkeminen kannattaa tehdä vielä sitenkin, että vaihtaa pyörät edestä taakse ja päinvastoin. Jos edelleen värisee, niin vika voi olla myös pyörän navassa.

Vetoakseli voi aiheuttaa värinää vanhemmiten lähinnä kulumisen takia. Sisänivel on yleensä syypää siksi, että siihen on järjestetty vaadittava akselin suuntainen liikkumisvara. Akselin päässä pn yleensä kolmitappinen nivelkappale. Tappeihin on laakeroitu rullat neulalaakerein. Rullat pääsevät liikkumaan sisänivelen ulkokappaleen urissa.

Kun sisänivel kuluu, se ilmenee lähinnä siten, että rullat ovat kuluttaneet itselleen ulkokappaleen uriiin sopivat kolot. Nivelten pitää päästä koko ajan liikkumaan, akselin ja vaihteiston välinen etäisyys vaihtuu joustoliikkeen aikana ja jousitus toimii koko ajan. Jos akseli ei ole aivan suorassa sisänivelestä, tämäkin aiheuttaa liiketarvetta. Jos autolla vedätetään voimakkaasti, sisänivelten rullat eivät pääsekään liikkumaan vapaasti, ja tämä aiheuttaa tärinää, pahaksi päässeenä jo suorastaan ravistusta.

Jos tärinä häipyy kaasua keventämällä, se on mitä ilmeisimmin peräisin vetoakselien sisänivelistä. Ulkonivel aiheuttaa tärinää harvemmin, sen viallisuus ilmenee yleensä pahana äänenä ajettaessa pyörät täysin ääriasentoon käännettynä.

Tärinät ja värinät ovat niitä hankalimmin löydettäviä vikoja. Joskus autoalan huippuammattilaisetkin ovat joutuneet tekemään päiväkaupalla töitä niiden kanssa. Eräs tällainen kertoi sellaisesta tapauksesta, että he eivät löytäneet syytä, miksi uusi auto täristi. Siinä tapauksessa ratkaisu oli fiksu mutta harvinainen. He antoivat asiakkaalle uuden auton. Vanha otettiin maahantuojalle takaisin ja myytiin ravistusviallisena henkilökuntaan kuuluvalle hyvin edullisesti.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.