Kysymys:

Uusimpien volkkareiden k-ohjekirja vaatiin käytämään 98 bensaa. Jos käyttää 95 bensaa niin: onko siitä haittaa/vaurio mahdollisuutta moottorille. Toimiiko moottori hyvin 95 bensalla? ja onko 95 bensan käytöstä muuta vaaraa moottorille pitkässä juoksussa?

Tapio Ketonen:

Oktaaniluku kertoo bensiinin puristuskestävyyden, mitä korkeampi luku, sitä enemmän bensa sietää puristusta syttymättä ennen aikojaan. Mitään muuta vaikutusta oktaaniluvulla ei ole. Jos bensa syttyy puristuksen takia ennenaikaisesti eli männän ollessa vielä matkalla ylöspäin, syntyy nakutusta. Nimi johtuu palamisen aiheuttamasta mekaanisesta äänestä, joka on merkkinä ilmiöstä. Samalla lämpötila palotilassa nousee voimakkaasti, ja jos nakutus jatkuu pitkään, seurauksena voi olla männän tai mäntien vaurioituminen joko kiinnileikkautumisen tai jopa männän sulamisen takia.

Uusissa moottoreissa toimintaa ohjataan elektronisesti. Sylinteriryhmässä on nakutustunnistimia yksi, kaksi tai jopa joka sylinterille omansa. Kun tunnistin havaitsee nakutuksen alkavan, se viestii ohjausjärjestelmälle, joka muuttaa moottorin toimintaa sten, että nakutus lakkaa. Keino voi olla sytytyksen myöhäistäminen tai tehon eli vääntömomentin vähentäminen.

Näin ollen 95-oktaanisen käyttö ei aiheuta vaurioita moottorille, mutta se alentaa hieman moottorin antamaa vääntömomenttia. Käytännössä tätä eroa ei juuri huomaa, se tulee ehkä selvimmin esiin vedätettäessä pienillä kierroksilla ja isolla vaihteella. Tällöin eron voisi huomata mittalaitteilla. Nykyisissä autoissa on kuitenkin tehoa niin paljon, että ilman isoa perävaunua moottorin saa meikäläisissä oloissa tekemään töitä täysillä vain hetkellisesti. Silti 98-oktaanisen käyttö on suositeltavampaa ihan kaiken varalta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.