Kysymys:

Mitä mieltä olette dieselauton pakokaasujen takaisinkierrätyksen tukkimisesta, onko siittä haittaa moottorille?

Omasta autosta laitoin tukkoon, tuli tehoja lisää ja kulutuskin pieneni. Olen kuullut että Volkkareissakin laitetaan huollon yhteydessä tukkoon, jos on käyntihäiriöitä. Joidenkin dieselasentajien mukaan aivan turha keksintö sotkee vaan imusarjaa ja kantta.

Tapio Ketonen:

Ei siitä ole haittaa moottorille, mutta periaatteessa auto muuttuu silloin pykälien mukaan liikennekelvottomaksi.

Takaisinkierrätys liittyy oleellisesti päästöjen vähentämiseen. Se alentaa palamislämpötilaa ja vähentää typen oksidien syntymistä moottorissa. Jos järjestelmä poistetaan käytöstä, kyseessä on vähän samanlainen temppu kuin jos olisi poistettu käytöstä äänenvaimennin tai katalysaattori. Auto ei enää ole sellainen, jollaiselle on myönnetty tyyppihyväksyntä. Näin ollen autoa ei enää saisi käyttää liikenteessä.

Käytännössä tuota asiaa ei pystytä valvomaan. Katsastuksessa ei mitata NOx-päästöjä. Ei siis ihme, että takaisinkierrätys tukitaan usein. Se on hankala varuste, kuten ammattilaiset tietävät, se likaa imusarjaa ja venttiileitä. Käytännön murheita tukkiminen toki vähentää, mutta laitonta se on.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.