Kysymys:

Mitä tarkoittaa kun puhutaan moottoritehosta ja penkillä saadusta tehosta? Onko näin, että valmistajan ilmoittamasta moottoritehosta vain osa tulee vetävien pyörien käyttöön tehohäviöistä johtuen?

Tapio Ketonen:

Jokainen laakerointi ja jokainen hammaspyörävälitys aiheuttaa häviöitä. Laakereissa on kitkaa, samoin hammaspyörien välillä. Näin ollen on selvää, ettei edes pyörien napoihin saakka voi tulla täyttä tehoa moottorilta. Lisähäviöitä aiheutuu renkaista, ne luistavat ja niiden muodonmuutostyökin tärvää tehoa, joten alustadynamometrillä mitattu teho on aika paljon pienempi kuin suoraan moottorin vauhtipyörältä saatava teho.

Uusimmissa alustadynamometreissä voidaan mitata voimansiirron ottama teho siten, että kun varsinainen tehomittaus on tehty nostamalla nopeus maksimiin, polkaistaan kytkin alas. Tällöin laite mittaa, miten paljon tehoa tarvitaan voimansiirron pyörittämiseen. Näiden kahden mittauksen summa on moottorin antama teho.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.