Kysymys:

Miten autojen kiihtyvyydet 0-100 km/h mitataan? Esim. paljonko on polttoainetta tankissa ja miten lähtö tehdään automaattivaihteella ja otetaanko luistonestot poispäältä. Erityisesti minua ihmetyttää kun Cadillac STS:n kiihtyvyydeksi ilmoitetaan 8 s. kun taas auton valmistaja ilmoittaa 6,8 s.

Tapio Ketonen:

Käytännöt vaihtelevat. Tuulilasin jo vuosikymmenet käyttämän mittaustavan mukaan auton polttonestesäiliö täytetään ennen mittauksia, ja autossa on mittauksen aikana kaksi henkilöä.

Luistonesto kytketään pois, milloin se vain on mahdollista. Se heikentää saatuja tuloksia olellisesti. Automaattivaihteistolla lähtö tehdään yleensä jarrua vasten, eli painetaan jarru pohjaan ja kaasu pohjaan, sitten vapautetaan jarru.

Käsivaihteistolla varustetussa autossa pannaan ykkönen päälle ja kytkin pohjaan, moottorin käyntinopeudeksi säädetään 3000-4000 r/min - oikea kierrosluku löytyy kokeilemalla. Sitten kytkin nostetaan ripeästi ylös ja saman tien painetaan kaasu pohjaan. Jos kierroksia on liikaa, moottorin kierrokset nousevat ja pyörät sutivat villisti tyhjää. Jos niitä taas on liian vähän, kone nyykähtää eli kierrokset putoavat liian alas. Kumpikin antaa huonon tuloksen. Kierroksia pitää olla sen verran, että pyörät sutivat parin metrin verran. Auton nopeus kiihtyy tässä ajassa sen verran, että moottorista lähtee tehoa, joten luisto saa loppua.

Valmistajien ilmoittamat kiihtyvyysarvot ovat silloin tällöin ylioptimistisia. Jotkut käyttävät pienempää kuormitusta, jolloin saadaan parempia arvoja. Saksalaisilla on kyllä asiasta (tietenkin) oikein DIN-normikin, numero 70020-3, mutta sen käyttö ei ole ainakaan Saksan ulkopuolella mitenkään vakiintunut.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.