Kysymys:

Miten kuluttaja voi suojautua auton valmistevioilta,esim.väärät männät/kytkin asennettu väärin tms?? Auttaako AKE kun asiasta joudutaan riitelemään?Myöntävätkö valmistajat muita kuin ns. takaisinkutsuvikoja jotka
liittyvät auton turvallisuuteen ja pelkona laki?? Lähinnä kysymys koskee
uusia tai 2-3 v vanhoja autoja.

Tapio Ketonen:

Paras keino suojautua auton valmistevioilta on jättää koko ajoneuvo hankkimatta. Käytännössä tuollaiset viat ovat äärimmäisen harvinaisia. Niistä ei sinänsä pitäisi olla käyttäjälle kovin paljon kuluja, sillä jo tehtaalta saakka olleet viat kuuluvat ilman muuta sellaisiin, että auton myyjä on niistä kuluttajansuojalain mukaan vastuussa. On huomattava, että vastuulle tällaisista vioista ei ole olemassa mitään aikarajaa.

Jos myyjä ei suostu korjaamaan vikoja vapaaehtoisesti, vaikka asiakas tätä vaatii, on syytä ottaa yhteyttä kotipaikkakunnan kuluttajaneuvojaan. Hän opastaa, miten asiaa viedään eteenpäin. Jos kuluttajaneuvojan yhteydenotto ei saa liikettä korjaamaan vikaa, seuraava vaihe on valituksen tekeminen kuluttajavalituslautakunnalle. Lautakunnan päätös on vahva asiakirja, mutta ellei sekään saa liikettä toimimaan lautakunnan antaman suosituksen mukaisesti, silloin oikeutta pitää hakea lakituvasta. Siinä on riskinä se, että jutun voi myös hävitä, jolloin joutuu maksamaan vastapuolenkin oikeuskulut.

AKE:sta ei ole autoilijalle ainakaan ongelmatilanteissa mitään hyötyä. Jos riitoja tulee, niitä voi lähinnä tulla AKE:n kanssa! Kyseessä on tsaarinajan perinteitä noudattava virasto, joka hoitaa veronkantoasioita ja pitää yllä ajoneuvorekisteriä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.