Kysymys:

Seat Ibiza SDi:n vm-00 (ajettu 114 tkm) lämmöt ovat alkaneet temppuilemaan. Kesken ajon, varsinkin ajettaessa yli 80 km/h, lämpömittari laskee nollille ja saattaa pysyä siellä kunnes kierroksia ja vauhtia selvästi vähennetään. Arveluni on, että termostaatti aukeaa liikaa, eikä sulkeudu kunnolla. Olenko oikeassa?

Missä termostaatti sijaitsee tässä mallissa ja onko siihen käsiksi pääseminen ja vaihtaminen mahdollista ihan "autotalliolosuhteissa", ts. sijaitseeko se kuinka hankalasti moottorin alapuolella?

Tapio Ketonen:

Vika voi olla termostaatissa tai sitten mittarissa. Käsin kokeilemalla lämmityssuuttimista on helppo tutkia, laskeeko jäähdytysnesteen lämpö, noin suuren muutoksen kyllä tuntee sormin, vaikkei se lämpö sentään nollaan laskekaan. Mittarin asteikko alkaa aika paljon korkeammalta.

Sen termostaatin saat kyllä etsiä ihan itse. Minä en ala etsiä käsiini Ibiza SDI:tä vain siksi, että katsoisin, missä sen termostaatti on. Suosittelen kuitenkin korjaamon puoleen kääntymistä. Termostaatin vaihto tuskin on mahdollista, ellet omin avuin edes löydä sitä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.