Kysymys:

Olen monesti miettinyt etteikö Suomen lainsäädäntö vaadi perävaunuhin sivuvalojuovaa kuten on mm Ruotsissa ja muuallakin Euroopassa. Sivuvalot edesauttavat arvioimaan peräajoneuvon pituuden ja ääriviivat myös pimeällä. Monessa onnettomuudessa tämä olisi auttanut, olisiko myös tässä Konginkankaan tapauksessa. Olisi ainakin jäänyt ehkä linja-auton kuljettajalle muutama sekuntti harkintaikaa lisää!!

Tapio Ketonen:

Ei vaadi mitään juovia eikä vaadi muuallakaan Euroopassa. Sivuvalot sen sijaan ovat pakolliset.

Enpä usko, että Konginkankaan onnettomuudessa mitkään valot olisivat auttaneet. Eihän se perävaunu suinkaan tullut sieltä vastaan poikittain kilometritolkulla. Ilmakuvien perusteella perävaunu oli vain hetkeä aiemmin käväissyt tien oikeassa reunassa pöllyttämässä reunapenkkaa, ja sieltä se oli heilahtanut rajusti ja nopeasti toiselle puolelle eli bussin eteen.

Vetoauton kirkkaiden ajovalojen rinnalla mahdollisesti näkyviä muita valoja on todella vaikea hahmottaa, joten vaikka tuollaiset valot sattuisi näkemäänkin, kyllä siinä tilanteessa on aika vaikea tajuta, mistä oikein on kysymys. Kun tilanne tulee eteen aivan täytenä yllätyksenä, ei siinä tilanteessa kukaan ehdi tekemään yhtään mitään.

Normaalia matkanopeutta kulkenut bussi tuskin olisi ennättänyt reagoida, vaikka kuljettaja olisi tehnyt mitä tahansa. Tie oli tiettävästi jäinen, joten jarrutuksesta ei olisi ollut hyötyä. Tuskinpa bussi olisi totellut äkkinäistä ohjausliikettäkään, vaikka kuljettaja olisi heti yrittänyt kääntää autonsa pellolle. Tilanne oli sellainen, ettei mikään keino olisi auttanut.

Sinänsä on tietenkin eduksi, jos liikenteessä olevat ajoneuvot pystytään hahmottamaan mahdollisimman hyvin. Jonkin verran käytetään heijastavia teippauksia umpikoristen täysperävaunujen sivuissa juuri tästä syystä. Sivuvalot tai teippaukset auttavat, kun perävaunua katsellaan sivulta päin. Normaalisti liikenteessä niitä katsotaan joko edestä tai takaa, sivulta näkyvät ovat menossa risteävää tietä pitkin ohi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.