Kysymys:

Tiedätkö seuraavanlaisesta Toyota Carina II / -87:n viasta (kuulemma tyypillinen) mistä johtuu/ voiko asialle tehdä mitään: Kylmänä käynnistyy laakista, mutta kun kuumentunutta moottoria yrittää käynnistää pienen seisomisen jälkeen, on vakavia käynnistyvyysvaikeuksia. Starttimoottori pyörittää kyllä terhakkaasti, mutta ei hörähdä käyntiin.

Ongelma pahenee, mitä kuumempi ilma on ulkona. Talvella ei siis ole niin paha kuin kesähelteellä... Parhaiten saa liikkeelle siten, että starttaa ensin kohtuullisen pitkään ja sitten muutaman sekunnin tauon jälkeen nopeita uusintastarttauksia. Joskus tämäkään ei auta..??

Tapio Ketonen:

Tuo ei ole pelkästään Carinan ongelma, sama ilmiö kiusaa monia muitakin kaasutinkoneita. Kun moottori on lämmin, kaasuttimesta höyrystyy bensaa ilmansuodattimeen niin paljon, että moottori saa aluksi liian rikkaan seoksen. Vasta sitten, kun konetta on startilla riittävästi tuuletettu, seos tulee taas syttymiskelpoiseksi.

Yksi käytännön kikka on painaa kaasupoljin aivan pohjaan startatessa. Silloin virtaus ei mene tyhjäkäyntikanavan kautta vaan suoraan läpän kautta, ja tällöin virtaus on sen verran heikkoa, ettei se ota niin paljon uutta bensaa mukaansa. Näin seos laihenee nopeammin ja moottori käynnistyy.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.