Kysymys:

Olen vuosien saatossa tykästynyt 60/sarjan rengasprofiiliin. Syynä Suomen tiet/mukavuus ja renkaan kohtuullinen hinta. Nykyisin monessa ns. isossa h-autossa on 55-sarjan renkaat. Mikä on syynä kehitykseen?

Aion kuitenkin ed.suosia 60-sarjaa kesärenkaissa ja 65-sarjaa talvirenkaissa, jos mahtuvat pyörimään. Talvirenkaassa käsitykseni on ettei nouse sohjoliirtoon niin herkästi ja puree lumeenkin paremmin. Olenko väärillä jäljillä?

Tapio Ketonen:

Syy on tietenkin ensisijaisesti ulkonäöllinen. Suomen oloihin 65-sarja olisi parempi, sillä korkeampi ilmatila antaa paremman mukavuuden. Eräs syy voisi olla sekin, että käytettäessä tuumaa suurempia vanteita voidaan käyttää myös suurempia jarruja. Aiempi suosikkikoko 195/65R15 ja nykyisin suosiota saanut 205/55R16 ovat ulkohalkaisijaltaan suunnilleen saman kokoisia, jälkimmäinen on 3 mm matalampi.

Ralliautoissahan käytetään juuri pidon takia erittäin kapeita talvirenkaita. Periaatteessa jopa 65-sarja on turhan matala parhaan liukkaan kelin pidon kannalta, mutta käytännössä alkuperäisistä profiileista ei voida tilasyistä kovin paljon poiketa.

Sohjoliirto on yksi asia, jossa leveämpi rengas on huonompi, mutta käytännön ero taitaa sittenkin olla vähäinen. Tärkeämpi ero on siinä, että matalaprofiilinen rengas käyttäytyy terävämmin. Se ei välttämättä ole hyvä ominaisuus talvirenkaalle, sillä terävämmät reaktiot renkaan ja tien kosketuspinnassa saavat luiston alkamaan helpommin. Oikein veltosti ohjautuva rengas pitää paremmin liukkaalla.

Rengas on kuitenkin aina monen eri asian kompromissi, ja yhden ominaisuuden painottaminen yleensä heikentää jotakin toista.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.