Kysymys:

Omistan MB 300E:n vm 1988. Autolla on ajettu 180 tkm ja se on huollettu säntillisesti. Ainoana "kauneusvirheenä" on ollut epätasainen tyhjäkäynti; moottori tärähtelee ikäänkuin sytytys tai polttoaineensaanti takkuilisi hetkittäin. Virranjakajan, sytytysjohtojen sekä katalysaattorin lambda-anturin vaihto ei vaikuttanut asiaan. Myöskään seoksen säätöyrityksistä ei ollut apua.

Luin jostain, että kyseinen vaiva voisi johtua ilmavuodoista, jotka aiheutuvat ruiskusuuttimien vaurioituneista tiivisteistä. Onkohan tällaisesta viasta tietoa kyseisen moottorityypin kohdalla?

Tapio Ketonen:

Tarkistettavia kohteita voisivat vielä olla suihkutussuuttimet ja imusarja. Jos suuttimien suihkuttamat polttonestemäärät ovat epätasaiset, niin lambda-arvo voi olla aivan kohdallaan. Jos pakokaasujen päästöarvot ovat kohonneet, syy voi olla juuri tässä. Voi olla, että suuttimet kaipaisivat puhdistusta.

Myös imusarjan ilmavuodot voivat saada seokset sekaisin. Jos imusarjan ja kannen välinen tiiviste vuotaa, se saa kyseisen sylinterin seoksen poskelleen. Sama vaikutus tietenkin on suuttimen ja imusarjan välisen tiivisteen vuodolla.

Tällaisia vikoja voi olla aivan missä moottorissa tahansa. Auto on sentään jo kevari-iässä eli 16-vuotias.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.