Kysymys:

Onko Suomessa noudatettavilla nopeusrajoituksilla tarpeen ottaa huomioon turbomoottorin jäähdytystarvetta ennen moottorin sammuttamista sen paremmin diesel- kuin bensaturboillakaan ? Entäs jos on vedetty asuntovaunua ?

Tapio Ketonen:

Tuo riippuu aika lailla siitä, millainen kuormitustilanne on ollut ennen sammuttamista. Jos on vedetty isoa matkailuperävaunua ison mäen päälle, silloinhan autolla ilmeisesti on vedätetty "putki punaisena" ja turbo on aika kuumana. Tässä tilanteessa on syytä antaa turbon jäähtyä kunnolla.

Jos taas loppumatka ennen pysäyttämistä on ollut hissuttelua, silloin pieni tyhjäkäynnillä käyttäminen riittää. Sen tarkoitus on paremminkin sen varmistaminen, ettei ahdin pyöri kovilla kierroksilla moottorin pysähtyessä. Voiteluöljyn tulo turbolle loppuu heti, kun kampiakseli pysähtyy. Jos turbo tässä vaiheessa pyörii huimaa vauhtia, laakerointi ei saa riittävää voitelua ja on vaarassa vaurioitua.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.