Kysymys:

Onko Tuulilasi testannut koskaan eri nopeusluokan renkaiden välisiä käytöseroja?
Eräs rengasliike korosti (suositteli) V-luokan renkaan paremmuutta T-luokkaan verrattuna esittely-videolla, missä T-luokkalainen "retkusi" keiloja kaataen kun taas V-luokkalainen pysyi hyvin ruodussa testiradalla. Onko ero käytännössä noin suuri vai oliko kyseessä lavastettu myyntikikka?

Tapio Ketonen:

Ei ole testattu. Muutama vuosi sitten rengaskauppiaat yrittivät kovasti markkinoida korkeampien nopeusluokkien renkaita juuri tuolla argumentilla. Asiaa yritettiin jopa esitellä toimittajille, muttaa samaprofiilisten kesärenkaiden käytöseroja ei saatu näkyviin. Niinpä asia pikkuhiljaa unohdettiin, eivätkä rengasfirmat ole asiasta tiedottaneet. Myynnin edistämisestähän tuollaisissa esitelyissä tietenkin on kysymys.

Talvi- ja kesärenkaiden välillä ero on selkeämpi. Jotta talvirengas pitää liukkaalla, sen pitää reagoida hitaasti ohjaukseen. Se taas ei ole suotavaa kesäkelillä. Kesärengas siis on paljon parempi kesäkelillä, joten vanhoja talvirenkaita ei kannata ajaaloppuun kesällä, jos kohta se onkin sallittua.

V-luokan rengas on tietenkin hieman terävämmin ohjautuva mutta samalla myös kovempi ja epämukavampi. Normaalissa liikenteessä terävä reagointi ei tuo mitään etua. Sen sijaan kovuus ja epämukavuus tulevat selvästi esiin. Suomen oloissa T-luokan rengas onkin usein parempi valinta kuin V-luokan rengas, ainakin se on mukavampi ja paljon halvempi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.