Kysymys:

Selostaisitko hieman hydraulisen venttiilinnostajan toimintaperiaatetta, kun netistä ei tahtonut löytyä aiheesta mitään tietoa?

Tapio Ketonen:

Pitäisi saada jostakin läpileikkauspiirros, mutta periaate on aika yksinkertainen. Oikeastaan kyseessä ei ole varsinainen venttiilinnostin vaan välyksentasain. Nokka-akselin ja venttiilin välissä on pituuttaan muuttava laite, johon virtaa voiteluöljyä öljykanavasta. Öljy pääsee myös pois laitteesta, mutta vain pienen ahtaan kanavan kautta. Ko. laitteessa on suhteellisen suuri pinta-ala, johon öljynpaine vaikuttaa.

Kun venttiili alkaa avautua, nokka-akselilta välittyvä avausvoima puristaa välyksentasainta kokoon. Sisällä oleva öljy kuitenkaan ei ennätä virrata pienestä kanavasta ulos, joten tasain puristuu kokoon varsin vähän venttiilin avautuessa, eikä tästä ole haittaa. Kun venttiili on taas sulkeutunut, öljykanavan öljynpaine painaa tasaimen jälleen pisimpään asentoonsa. Venttiiliä suljettuna pitävä jousi rajoittaa tasaimen liikkeen, ja samalla järjestelmästä poistuu välys, joka muuten aiheuttaisi naputusta.

Hydraulinen välysten tasaus on suosittu ratkaisu, koska se vähentää huoltotarvetta ja tekee myös moottorin käynnin hiljaisemmaksi. Järjestelmän ongelmana on, että vanhemmiten tasaimet alkavat juuttua, ja silloin ne alkavat naputtaa. Yleensä ainoa korjaus tällöin on tasaimien eli hydraulisten venttiilinnostimien uusiminen.

Monissa autoissa säätö on toteutettu kiintein säätöpaloin. Ne ovat kestäviä, mutta välykset pitää kuitenkin mitata ja tarvittaessa säätää riittävän usein, etteivät venttiilit ala liian suuren välyksen takia naputtaa. Ne voivat myös kantaa eli jäädä raolleen, jolloin raoista virtaavat kuumat palamiskaasut vaurioittavat venttiileitä. Tällöin puhutaan venttiilien palamisesta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.