Kysymys:

Mitä vaikuttaa vaikeissa talviolosuhteissa ajaminen autolla, josta ei voi kytkeä ajonhallintajärjestelmää pois päältä. Esimerkiksi nousu lumiseen/loskaiseen ylämäkeen. Itse asun tällaisen asuntokadun yläpäässä ja huonosti aurattu tilanne toistuu ainakin muutaman kerran talvessa. Loppuuko matkanteko rinteeseen ?

Kannattaako unohtaa esimerkiksi 307 SW ESP:n hankinta, jossa tällainen ominaisuus on, ehkä joillain muillakin merkeillä ja malleilla ?

Tapio Ketonen:

Tuo tilanne on niitä äärimmäisiä ongelmia. Pelkkä ajonhallintahan ei tuota ongelmia vaan luistonesto. Me saimme asiasta jonkin verran kokemusta viime syksynä. Opel Signumin luistonestoa ei voi kytkeä pois päältä, ja kun loskainen lumisade yllätti, auto ei tahtonut millään suostua nousemaan pientä mäennyppylää vähän ennen pihaan pääsyä. Kuljettajamme ratkaisi asian siten, että hän antoi auton temppuilla aikansa, ja lopulta järjestelmä ilmeisesti ylikuumeni, ainakin se kytkeytyi pois. Sitten pääsy onnistui.

Tämä on vain yksi esimerkki mahdottomasta tilanteesta, johon joudutaan, kun autotehtaan insinöörit yrittävät olla liian viisaita ja ajattelevat kuljettajan puolesta, vaikka eivät näemmä osaa. Fiksut valmistajat, esimerkiksi BMW, laittavat luistonestolle kytkimen sekä näkyvän kirkkaan merkkivalon. Järjestelmä pitää erikseen kytkeä pois, ja se menee aina automaattisesti päälle nopeuden noustessa tai seuraavassa käynnistyksessä.

Käytännössä tuollaisia tilanteita ei tule talvirenkailla ajettaessa vastaan. Niinpä suosittelen talvirenkaisiin vaihtoa jo riittävän ajoissa, meillä kesäkumit olivat alla mittaushommien takia. Yleensä luistoneston saa pois ainakin sulakkeen poistamalla. Kannattaa pyytää myyjää näyttämään, miten se onnistuu.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.