Kysymys:

Ford Transit -88 2,5 D käynnistyy nollakelissä ja kylmemmässä heti, mutta sammuu n. 5 sekunnin kuluttua. Sitten tarvitaan pari sahauskertaa ja kone jää käyntiin, missä vika? Polttoainesuodattimen olen vaihtanut. Lämpimästä tallista käynnistettäessä ongelmia ei ole. Kylmänä kone on puhditon eikä halua ottaa kierroksia, parhaiten kone vetää aivan pintakaasulla. Lämpimänäkin auton kiihtyvys on suunilleen sama tallaako kaasun pohjaan tai painaako kaasua vähitellen. Nokkahihna on vaihdettu korjaamossa, joten ajoitus pitäisi olla kohdallaan.

Tapio Ketonen:

Käytös käynnistysvaiheessa viittaisi aika selkeästi ilmavaivaan joko suodattimessa tai hieman sitä ennen. Mutta hämärää on se, että miksei ongelma esiinny lämpimässä? Tutkipa, jos vielä vaiva esiintyy, millaista tavaraa virtaa pumpun paluuputkessa. Jos sieltä tulee ilmakuplia, silloin jostain pääsee ilmaa imupuolelle.

Polttonestesuodatin tulee myös mieleen, mutta senhän jo vaihdoit. Onko järjestelmässä vedenerotinta? Säiliön pohjalla voi myös olla jotakin jäykkää tavaraa tukkimassa imuputkea. Voisit vielä kokeilla, miten vapaasti polttoneste tulee putkesta esimekiksi irrottamalla tuloputki ja imemällä tai pumppaamalla jollakin sopivalla pumpulla. Oireet kun aika lailla viittaisivat siihen, että kone kärsii poltonesteen puutteesta.

Sinänsä dieselillä kyllä pitäisikin olla niin, että kiihtyvyys on likimain sama, tallataanko kaasua pohjaan saakka vaiko kevyemmin. Siihenhän dieselin antama voiman tunne juuri perustuu, että jo kevyestikin kaasua painettaessa pumppu antaa maksimisyötön ja kone siis maksimimomentin. Sama saadaan bensakoneella aikaan vain painamalla kaasu pohjaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.