Kysymys:

Onko käytettyjen autojen hinnat tosiaan nousseet vuoden alusta parilla tonnilla kautta linjan, kuten Tuulilasin käytettyjen autojen hintatilastosta voisi päätellä? Nimittäin kun katselin vuosimallin 01-02 autojen hintoja tammikuun ja maaliskuun lehdistä, niin näin näytti asia olevan. Onko kysymys tilastoharhasta, vai nouseeko hinnat noin paljon kesää kohden mentäessä?

Tapio Ketonen:

Lyhyt vastaus: Kyllä ja ei.

Perustelu: Hintataso nousee aina silloin, kun kysyntäkin kasvaa. Hinnat laskevat, kun kauppa ei käy. Silloin autokauppias ymmärtää hyvin sen, että hinnan nostamisella ei lisää myyntiä voi saada. Sellaisessa tilanteessa hinnat laskevat.

Kaikkein vilkkain uusien ja käytettyjen autojen myyntiajanjakso on huhtikuusta heinäkuuhun. Silloin helposti käy niin, että hintatatso alkaa nousta. Vastaavasti hintatataso lakee syksymmällä. Kysymys ei siis ole perimmältään tilastoharhasta. Mutta asiaan vaikuttaa muitakin seikkoja.

Pitempi vastaus: Juuri nyt markkinatilanne on kaksijakoinen. Helsingin alueella (jossa on maan matalin hintataso, jota me seuraamme) kauppa käy ajoittain varsin hyvin, mutta ajoittain kysyntä taas hetkeksi heikkenee. Samantapaisia vaikutuksia on havaittu myös muualla suurissa kaupungeissa. Autokaupassa ei kukaan pysty sanomaan, mistä tämä ilmiö johtuu. Se ei ole tavfanomaista autokaupassa. Tilastokeskuksen kuluttajabarometri osoittaa, että halukkuus uuden tai käytetyn auton hankintaan on viimeisen 6 kuukauden ajan pysynyt varsin hyvänä.

Oma olettamukseni on, että hyvin käyvä asuntokauppa lisää sekä uusien että hyvin tuoreitten käytettyjen autojen kauppaa. Kun asuntokauppaan haetaan lainaa, osa tuosta lainasummasta sijoitetaan helposti auton vaihtamiseen. Näin on Suomessa ollut aina silloin, kun korkotaso on edullinen. Nyt ilmiötä ruokkii lisäksi se, että laina-ajat ovat paljon pidemmät kuin 10 vuotta sitten. Autokaupassa asia näkyy siten, että auton ostajille tarjotaan ainakin eräissä liikkeissä "korotonta" lainaa.

Tuoreet, vähän ajetut käytetyt autot käyvät siis hyvin kaupaksi. Vaihtoautojen varastot ovat autokaupan oman ilmoituksen mukaan hieman liian suuret, vaikka varastotilannetta on kyetty purkamaan tammikuu-maaliskuu välisenä aikana.
Autokauppiaat ovat optimistisia, ja tarjoavat pyytäävät sekä saavat tuoreista vaihdokeista korkeampia hintoja.

Ennuste: Mikään ei estä sitä, että hyvin tuoreiden vaihtoautojen hintataso jatkaisi nousuaan. Niin tapahtuu erityisesti silloin, jos uusien autojen hintatataso alkaa nousta. Tällainen kehitys on parhaillaan menossa. Autokaupassa tiedetään, että välirahan kasvu hidastaa uusien autojen kauppaa. Mutta koska uusien autojen kauppa käy, niitä halutaan myydä ja markkinaosuuksista taistellaan ankarasti, uusia autoja myyvät liikkeet tarjoavat 2-3 vuotta vanhoista käytetyistä autoista hyvityksen, joka vastaa ainakin kilpailijan tarjousta.

Kilpailun mekanismi estää siten autokauppiaiden hinnoittelemasta 2-3 vuotta vanhojen autoja alemmalle hintatasolle, jonka he tietävät vastaavan paremmin autojen todellista arvoa. Kun Suomeen ei voi tuoda 6 kuukautta vanhoja tai sitä nuorempia autoja käytettynä, tuoreiden käytettyjen autojen suomalainen hintataso ei joudu tuontikilpailun kohteeksi. Tämä asiantila saattaa muuttua, JOS eduskunta päättäisi olla jatkamatta käytettyjen autojen merkillistä 6 kuukauden ikämääritelmää. Tuo säännös on autoverolakiin otettu poikkeus, jonka oli määrä päättyä vuoden 2003 lopussa. Kuitenkin eduskunta päätti jatkaa poikkeustilannetta myös vuoden 2004 ajan.

Jorma Viitanen

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.