Kysymys:

Autoni on Citroen XSara VTS vuosimallia 2003. Autolla on ajettu 15000km. Autossa on jo pitemmän aikaa esiintynyt tyhjäkäyntiongelmia. Tyhjäkäynti vaihtelee välillä 750-2500rpm ja joskus auto jopa sammuu.

Olen käynyt useilla eri keskustelupalstoilla katselelmassa, että josko muilla olisi samanlaisia ongelmia. Ja niitä tuntuu riittävän useissa muissakin Citroen-malleissa.

Citroenin huoltoa (Satakunnan Autotalo, Pori) ei (tietenkään) osaa sanoa missä vika on eikä auto tule kuntoon. Tulppien kärkiväliä siellä on säädetty ja lopulta tulpat vaihdettiin.

Yhden hyvänoloisen vihjeen sain eräältä keskustelupalstalta: "Vika on kaasuläpän potentiometrin kelluva maa joka nostaa kierroksia. Antureiden yhteinen maaliitos täytyy korjata."

Mitäpä olet tuosta mieltä? Voisiko vika olla tuossa tai osaatko sanoa, missä vika sitten olisi? Minä kun autoista muuta tiedä kuin sen, että niillä pääsee paikasta A paikkaan B.

Tapio Ketonen:

Aika vaikea sanoa näin etäältä, mutta tuo keskustelupalstan vinkki tuntuu hyvin uskottavalta. Jos maadotukset eivät toimi, signaalit voivat mennä sekaisin. Tulppien vaihtelu tuntuu aikamoiselta hakuammunnalta.

Olen havainnut, että monilla merkkikorjaamoilla ei käytännössä kytketä autoon huoltotesteriä kuin äärimmäisessä hädässä. En väitä, että se välttämättä aina paljastaisi vikoja, mutta saattaa näin tapahtuakin. Testerin käyttö vie kuitenkin aikaa, ja tiukasti urakkahinnoitelluissa huolloissa asentajat eivät halua viivytellä turhaan testerin kansa pelailemalla.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.