Kysymys:

Onpa ristiriitaista tietoa renkaiden pulttien voitelusta.
Lehdessä TM 4/04 moitiskeltiin kymmentä rengasasentamoa, että ”kaikki jättivät pyöränpulttien kierteet öljyämättä”.

Bilteman momenttiavaimen käyttöohjeessa taas on ”Älä käytä rasvaa tai molybdeenivalmisteita ruuvikierteissä ennen kiristystä”.
Suomi 24 keskustelussa ”Renkaat ja vanteet” oli aiheesta pitkähkösti 15 - 20.10.2002. Joku rengasliike oli kieltänyt kaikenlaisen voitelun ja toisaalta eräs keskustelija suositteli kuparitahnaa ainoana oikeana voiteluaineena. Myös vaseliini, moottoriöljy, CRC ja tervakin esiintyivät.

Autojen ohjekirjat eivät taida ottaa asiaan yleensä mitään kantaa ?
Siis mikähän olisi suositeltavin tapa ?

Tapio Ketonen:

Tieto on kieltämättä ristiriitaista. Useimmat sellaiset käyttöohjekirjat, joissa asiasta ylipäänsä mitään sanotaan, taitavat nykyisin kieltää voitelun. Perustelu lienee se, että pelätään mutterien (tai pulttien) irtoamista. Periaatteessa autoa pitäisi käyttää ohjeiden mukaisesti, eli ei siis rasvaa kierteisiin.

Kestotestiautoissa olen noudattanut tätä ohjetta eli en ole voidellut kierteitä. Omissa ajoneuvoissa sen sijaan olen vuosikymmenet voidellut kierteet ja myös vanteen ja mutterin/pultin välisen kartion. Olen käyttänyt tähän vaseliinia, tavallista moottoriöljyä tippakannusta sekä kuparitahnaa. Mielestäni kuparitahna on parasta, se säilyy kierteissä pitkään, satunnaisesti avattaessa kierteet eivät kaipaa uutta voitelua.

Vakaa aikomukseni on, että tulen jatkossakin voitelemaan kierteet ja kartiot, sillä en ole havainnut siitä olevan mitään haittaa. Yksikään mutteri ei ole koskaan löystynyt itsekseen, koska tapanani on vetää ne kiinni kunnolla. Nykyisin käytän kiristykseen joko ristikkoavainta tai paineilmavääntimen momenttivartta, kummallakin keinolla kiristysmomentti tulee aika lailla oikeaksi, käsissä on vielä sen verran tuntoa.

Voitelematta jättäminen on joskus saanut mutterit istumaan niin lujassa, että irrottamisessa on saanut tehdä töitä oikein kunnolla. Kaiken huippu oli aikanaan VW-pakussa, kun huoltoaseman rengaskalle veti mutterit kiinni paineilmapyssyllä niin kovaa kuin vain letkun paineilla sai. Kun sitten piti irrottaa pyörä, se onnistui vasta kun hakkasin mutterin taltalla kappaleiksi. En tiedä, olisiko voitelusta ollut hyötyä tyhmyyttä vastaan.

Terva on yleisesti käytetty keino, jota ainakin konemiehet laittavat mieluusti pyöränmuttereihin. Raskaissa koneissa kun on kiusana mutterien juuttuminen. Terva voitelee ja tekee ruostumista estävän suojakalvon, joka ei kovetu. Sisu Auto Oy on myynyt tervaa aerosolipurkeissa juuri tähän tarkoitukseen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.