Kysymys:

Miten tarkka apuväline on pulttipyssyn ns. momenttivarsi. Onko se säädettävä/kerro toimintaperiaate. Vastasit kierrevoitelukysymykseen että käsissäsi on vielä sen verran tuntoa/vaatiiko momenntivarren käyttö tuntoa vai sopiiko se tunnottomallekin?

Itse olen voidellut kierteet silloin tällöin ja kiinni käsikäyttöisellä mom.avaimella ohjekirjan arvoon. En ole jälkikiristellyt/mihin perustuu yleisohje aluvanteiden jälkikiristämiseen?

Tapio Ketonen:

Momenttivarsi on pitkä joustava sauva, joka kiertyy. Kun kiristysmomentti kasvaa, varren kiertymä kasvaa niin suureksi, että pulttipistoolin iskevä lyöntiliike ei enää saakaan mutteria kiertymään, vaan avaimen pistoolissa kiinni oleva pää kiertyy takaisin. Kiertymä on suorassa suhteessa momenttiin, ja kun pulttipistoolin lyöntiliikkeen pituus on vakio, kiristysmomenttikin on aika tarkalleen sama, antaa pyssyn päristä miten pitkään tahansa. Se siis sopii tunnottomallekin.

Pulttipistoolin käyttö ilman momenttisauvaa mutterien kiristykseen onkin aikamoista arpapeliä. Viisaampaa on tehdä loppukiristys käsin. Tottahan toki oikeaoppisinta olisi käyttää momenttiavainta, sillähän saadaan paras tulos. Tunnustin vain oman laiskuuteni, momenttiavaimen hakeminen, säätäminen ja taas löysääminen käytön jälkeen tuntuvat työläältä.

Alumiinivanteiden kanssa sitä momenttiavainta toki kannattaa käyttää, sillä ne ovat paljon teräsvanteita tarkempia oikealle kiristysmomentille. Syynä on alumiinin huono joustavuus. Teräsvanteen kiinnitys perustuu siihen, että vanne joustaa, kun pultit kiristetään. Jos vaikka navan ja vanteen väliin on jäänyt jotain epäpuhtautta joka joustaa tai murenee pois, teräksen jousto yleensä riittää pitämään pyörän edelleenkin tiukasti kiinni. Alumiinivanne sen sijaan saattaa löystyä. Siksi jälkikiristys kannattaa tehdä viimeistään muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.