Kysymys:

Kyselin pari viikkoa sitten vaimon Escortin kierrosten "laskun viiveestä" tai jopa pienestä noususta vaihdetta vaihdettaessa tai vapaalle vaihdettaessa. Ongelma ei esiinny vapaalla kaasuteltaessa. Etkö halua vastata, panttaatko tietoa vai etkö osaa vastata?

Tapio Ketonen:

Valitettavasti palstalle vastaileminen on vain yksi pieni osa työtehtävistäni. Vastaaminen tapahtuu valtaosin vapaa-ajalla. Viime aikoina sitäkään ei ole ihmeemmin ollut. Niinpä osa kysymyksistä jää valitettavasti kokonaan vaille vastausta, muutamien osalta vastaaminen vain viivästyy. Tällä hetkellä vastaamattomia kysymyksiä on 892, ja yrityksistä huolimatta luku pikkuhiljaa vain kasvaa.

On selvää, että jos johonkin kysymyksen vastaaminen edellyttää tietojen kyselemistä jostakin kauempaa, vastaaminen viivästyy, saattaapa jäädä kokonaan väliinkin. En ryhdy herättelemään ketään Ford-asiantuntijaa iltayhdentoista jälkeen kyselläkseni, miksi joku Escort vähän pörähtää, kun kytkin painetaan pohjaan. Ja kun itselläni tai kellään kaverilla ei ole Escortia, en oikein tunne sen rakennettakaan, eli millaisia ysteemejä siellä oikein on.

Arvelemasi pakokaasujen kierrätys tuskin saa ilmiötä aikaan, paremminkin syypää voisi olla järjestelmä, jonka tarkoitus on pitää tyhjäkäynti vakaana. Joissakin autoissa on ollut tätä varten sähköisesti ohjattu ohituskanava kaasuläpälle. Jos ko. moottori on tyyppiä "fly by wire", eli kaasuläppää ohjataan askelmoottorilla kuten arvelit, silloin mahdollisuuksia kummitelun syyksi tulee melkoisesti lisää.

Toivottavasti jollakulla lukijalla on ongelmasta ja sen poistamisesta lähempää tietoa. Se olisi tervetullutta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.