Kysymys:

Vaatimuksenmukaisuustodistus? Tämän sanahirvityksen hankkiminen ja tarvitseminen autoa tuodessa muuttoautona Suomeen. Milloin tarvitaan ja milloin ei? Kulkeeko jossain vuosimallissa raja? Auto, joka muuttoautona tuodaan on MB E 270 CDI vm.2000 eli aivan tavallinen auto. Jos tarvitaan niin kelpaako myös erikielinen paperi?

Tapio Ketonen:

Oikea nimitys on vaatimustenmukaisuustodistus, englanniksi Certificate of Conformity. Paperista käytetään yleisesti tämän nimen lyhennettä CoC. Sen voi antaa vain valmistaja tai sen virallinen edustaja eli maahantuoja. Todistuksen kieli saa olla mikä tahansa EU:n virallisista kielistä. Todistuksesta saadaan periä enintään sata euroa, lisäksi tulee arvonlisävero, Suomen maksimihinta on siis 122 euroa.

Se, tarvitaanko ko. paperia vaiko ei, riippuu aika lailla rekisteröintikatsastusta tekevästä katsastusmiehestä. Hänen tietenkin pitäisi varmistautua siitä, että kyseinen auto varmasti on juuri oikea variantti ja versio. Käytännössä taitaa olla niin, että kahdettasadatta viidettäkymmenettä neljättä diesel-Mersua katsastava katsastaja tietää tarvittavat tiedot ilman virallista paperiakin, eikä sitä viitsi vaatia.

CoC-todistus voidaan myöntää vain autolle, joka on EY-tyyppihyväksytty. Näitä hyväksyntöjä on annettu vuodesta 1998, ja niiltä main se myös on ollut pakollinen. Autossa on tästä merkkinä EY-tyyppihyväksyntäkilpi, josta on ollut kuva mm. Tuulilasin Ford Mondeon tuontia käsitelleessä jutussa.

Vanhemmilta autoilta voidaan vaatia todistus siitä, että auto täyttää tietyt ECE-sääntöjen vaatimukset. Tämä paperi on edullisinta hankkia Saksasta sikäläiseltä katsastuslaitokselta, esimerkiksi TÜV:ltä tai Dekralta. Suomessakin katsastusasemat tilaavat todistuksia Saksasta, tietenkin välityspalkkiota vastaan. Maahantuojalta tämän paperin saaminen yleensä kestää kauan ja tulee kalliimmaksi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.