Kysymys:

Onko renkaan omapainolla mitään merkitystä renkaan ominaisuuksien, esim. vierinvastuksen, kannalta. Rasittaako painavampi rengas muutoin esim. pyöräntuentaa, jousitusta tai iskunvaimentimia kevyempää rengasta enemmän ?

Tapio Ketonen:

Vierintävastukseen renkaan massa ei sinänsä suoraan vaikuta. Tärkein vaikutus sillä on auton jousittamattomaan massaan. Se pitäisi saada mahdollisimman pieneksi, jotta pyörät seuraisivat kuoppaisellakin tiellä mahdollisimman hyvin ten pintaa. Tavallisessa henkilöautossa asialla ei käytännössä ole merkitystä, mutta kilpa-autoissa tähänkin kiinnitetään huomiota, koska etsitään parasta mahdollista pitoa.

Tietenkin rasitukset kasvavat jousittamattoman massan kasvaessa, koska iskunvaimentimet joutuvat kovemmalle pyrkiessään vastustamaan pyörän heilahteluja, mutta jälleen liikutaan teoriatasolla, käytännön merkitys on vähäinen. Ihanne tietenkin olisi, etteivät pyörä ja muut jousittamattomat osat painaisi mitään.

Oma asiansa on sitten sekin, millainen vaikutus renkaan massalla on erilaisten häiritsevien värähtelyjen siirtymiseen renkaan ja tien kosketuspinnasta auon rakenteisiin. Tältä kannalta eli rengasmelua ajatellen raskaammasta renkaasta saattaisi joskus olla jopa etua.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.