Kysymys:

Miten lasketaan diesel-farmariauton tapauksessa, että voiko sen ilman muutoksia katsastaa 1+4 pakettiautoksi? Onko kuskin paino jotenkin otettava huomioon auton teknisistä tiedoista kantavuutta katsottaessa? Volkswagen.fi sivulta löytyy Golf Variant 1.9 TDI 96kW:lle kokonaispainoksi 1920 ja omapainoksi 1334-1514. Mikä on siis oikea omapaino?

Missä on virallinen ohje? AKEn sivuilta en löytänyt.

Onnistuuko nykyään monikäyttö(HB)-korillisten autojen katsastus pakettiautoksi (esim. Skoda Fabia RS)?

Asia kiinnostaa varmasti monia ja Tuulilasin velvollisuus olisikin tehdä artikkeli aiheesta ja lista autoista jotka sellaisenaan kelpaavat 1+4 (tai 1+3) pakettiautoiksi. Lisäksi olisi mielenkiintoista kuulla, että jos taakse keskipaikalle asennetaan KIINTEÄ käsinoja, niin onko takapenkki silloin katsastajan mielestä kaksipaikkainen? Joissakin autoissa (esim. Opel Meriva) voi keskipaikan "taitella" pois ja auto muuttuu 2+2:ksi, kelpaako tällainen katsastusmiehelle vai pitääkö penkit hitsata em. asentoon?

Entäpä autot joissa takapenkki taittuu kahdessa osassa, jos näistä poistaa sen pienemmän osan, onko auto 2+2 tämän jälkeen?

Tapio Ketonen:

Kannattaisi lukea toukokuun Tuulilasi, asia on selvitetty lehdessä perusteellisesti. AKE:n ohjeet ovat netissä osoitteessa www.ake.fi, alkusivun vasemmasta laidasta mennään alakohtaan Katsastus ja ajoneuvotekniikka ja sen alta edelleen kohtaan Ajoneuvotekniikka. Voin toki laittaa suorankin linkin ko. ohjeeseen: www.ake.fi/pdf/1892-208-2003.pdf

Auton viralliset massat (paino on väärä termi, vaikka sillä tarkoitetaankin samaa asiaa) löytyvät rekisteriotteesta. Niiden mukaan eletään. Omamassa on EU-direktiivissä määritelty, siinä on huomioitu kuljettajan massa. Kantavuus on auton suurin sallittu kokonaismassa miinus omamassa.

Ohje sanoo selvästi: Auton tavarakantavuuden tulee olla suurempi kuin autoon hyväksyttyjen matkustajien lukumäärä x 68 kg. Eli siis jos autossa halutaan pitää normaalit viisi paikkaa matkustajia on neljä. Tavaroille pitää jäädä enemmän kuin 4 x 68 kg eli 272 kg. Alkuperäisen kantavuuden tulee siis olla vähintään 545 kg, jotta ei tarvitsisi ryhtyä poistamaan istuinpaikkoja. Työkaveri kertoi juuri poikansa käyneen Peugeot Partnerilla katsastuksessa, siitä ei tarvinnut poistaa istuimia, homma meni pelkällä leimaamisella.

Paikkojen poistaminen on selvitetty tuossa AKE:n ohjeessa, Se voi olla hankalaa, koska jäljelle jäävien istuinten tulee täyttää vaatimukset. Asiasta kannattaa käydä kysymässä katsastusasemalla, sillä sieltähän se leimakin tulee. Ohjeessa kuitenkin rajataan pakettiautoksi muuttaminen vain AC- ja AF-luokkien autoihin.

Ai että mitä ovat AC- ja AF-luokkien autot? Henkilöautot eli M1-luokan ajoneuvot on jaettu eri luokkiin korimallin perusteella. Jako on täsmennetty standardissa ISO 3833:1977. AA on sedan, AB on haatchback, AC on farmari, AD on coupé ja AE cabriolet eli convertible. AF on monikäyttöauto eli käytännössä esimerkiksi pikkubussi.

Tuulilasi on jo hoitanut tuon "velvollisuuden" sillä, että Turbo-lehden välissä oli liite, jossa kerrottiin yli 2000 henkilöauton tekniset tiedot. Mukana olivat myös oma- ja kokonaismassat. Valitettavasti tiedot ovat maahantuojien teknisten osastojen antamia, joten niihin ei voi täysin luottaa. Esimerkiksi omamassaksi on usein annettu tehtaan ilmoittama tyhjäpaino, joka on aika lailla pienempi kuin direktiivin mukainen omamassa.

Sinänsä emme halua olla mukana yllyttämässä ketään veronkiertoon, josta tuossa pakettiautoksi muuttamisessa ilman muuta on kysymys. On jokaisen oma asia ratkaista, kannattaako tuo muutos tehdä. Siinä myös voi piillä joitakin sudenkuoppia, joka eivät vielä ole tiedossa. Odottelisin kuitenkin verottajan tekevän aika pian jonkinlaisen vastaiskun.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.