Kysymys:

Tyyppivika? Olen kuullut useammastakin lähteestä, että opelin koneet alkavat kuluttaa öljyä jo suhteellisen vähäisillä kilometreillä (50 000 km). Omaksi ilokseni omistan 99 rekisteröidyn, mutta kuulemma 00 mallisen 1.6 16v astran. Auto vie öljyä vaihtoväliin (15 000 km) nähden liian paljon eli n. 1.3 dl/1000 km kohti.

Vikaa voisi kuulemma olla venttilien ohjureiden tiivisteissä? Kansi auki ja korjaukseen? Opel tosin sanoo, että kone saa viedä 6 dl/1000 km! Mitä tapahtuu, jos asialle ei tee mitään? Käytetty auto on Opelin liikkestä ja "takuutakin" vielä jäljellä.

Jos tietäisin että, jotain korjaamisen arvoista vikaa todella on korjaisin auton jossain ja maksattaisin laskun liikkeellä miinus omavastuuni 170 euroa.

Tapio Ketonen:

Kyllähän kyseessä on vika, jos kone ei uutena kuluta öljyä mutta nilla kilometreillä sitten alkaa kuluttaa. On vain melkoinen tehtävä osoittaa se sellaiseksi, että myyjä joutuisi korvaamaan.

Peruslähtökohta on, että moottorin pitääkin kuluttaa öljyä. Voiteluöljyä pitää levittää sylinterien seinämiin, ja vaikka männänrenkaiden pitäisikin pyyhkiä öljy pois ja takaisin öljypohjaan, vähän öljyä jää väkisinkin seinämien pieniin koloihin. Voitelu on tarkoitettukin toimimaan näin. Siksi öljytikussa on ylä- ja alarajat, koska öljyn kuluminen on normaalia. Käyttäjän tehtävä on huolehtia, että öljytaso on noiden rajojen välissä.

Öljyä voi karata myös venttiilivarsien kautta. Varsen tiivisteiden uusiminn on varsin helppo toimenpide, mutta maksaa toki sekin aika lailla. Tuntuvammat märät kuitenkin häipynevät sylinterien kautta.

Autonvalmistajien toiminta on kieltämättä ristiriitaista. Tekninen puoli - siis ne, jotka joutuvat tekemisiin käytännön ja todellisessa käytössä olevien autojen kanssa - on pysytellyt samoissa lähtökohdissa jo yli puoli vuosisataa. He toteavat aivan kuten minäkin edellä, että tietty öljynkulutus kuuluu asiaan. Määräkin on pysynyt samana, merkistä riippuen ilmoitetaan 0,4-0,8 l/1000 km.

Tämä oli asiallista joskus 50-lukuun saakka, mutta nykyisin ei näin suuria öljynkulutuksia pitäisi esiintyä. materiaalit ja työstötekniikka ovat kehittyneet, joten sylinterien seinämien ei tarvitse olla yhtä karheita kuin ennen vanhaan. Vanhat lukemat ovat vain siinä mielessä mukavia, että niitä käyttämällä on helppo torjua viallisten moottorien aiheuttamat takuuvaatimukset.

Kaupallinen puoli - siis ne, jotka myyvät mielikuvia ja jotka tietoisesti unohtavat harmilliset käytännön pikkuasiat - taas on kärttänyt tekniikkapuolelta koko ajan pitempiä huoltovälejä. Auton huollattaminen koetaan hankalaksi, joten myyntikisassa on eräs oiva valtti, kun asiakkaalle voidaan sanoa, että auto pitää huollattaa vain 10, 15, 20, 30 tai jopa 50 tuhannen kilometrin välein.

Tämän umpisolmun avaaminen ei sitten olekaan helppoa. Kaupallinen puoli kun ei "muista" autoa myydessään kertoa, että auto tosin pitää viedä huoltoon eli korjaamolle vain vaikkapa 50 000 km välein, mutta koneeseen pitää kaataa tuhannen kilometrin välein öljyä.

Kun vielä pisimpien huoltovälien käytön edellytyksenä on erikoiskalliiden öljyjen käyttö, joku 50 000 km huoltoväli voi tulla tosi kalliiksi. Jos moottoriin menee öljyä vaikkapa 4 litraa ja takuukäsittelijöiden "normaaliksi" väittämä öljynkulutus onvaikka tuo 0,6 l/1000 km, niin 50 000 km matkalla on ostettava sitä maltaita maksava öljyä 4 litraa + 50 x 0,6 litraa eli 40 litraa. Öljyn litrahinta lienee helposti jotakin 12 euroa, joten pelkkiin öjyihin voi mennä liki 500 euroa!

Öljyä kuluu siis yhtä paljon kuin jos öljyt vaihdettaisiin 5000 km välein. Tällä vaihtovälillä voidaan käyttää halvimpia öljyjä, joissa luokitus riittää. Eli kehitys ei ole aivan kaikessa edennyt toivotulla tavalla.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.