Kysymys:

Onko tämä EU-sääntö renkaiden nopeusluokasta aivan virallisesti esim. poliisien valvonnassa? Tarkoitan sitä sääntöä, että autossa on oltava sen huippunopeutta vastaavan nopeusluokan renkaat. Esim. auton huippunopeus 195km/h, pitää olla H-luokan renkaat(210 km/h). Jos asentaa T-luokan renkaat(190km/h), mitkä varmasti riittäisi, niin pitäisi asentaa tarra kuljettajan näköpiiriin ko. asiasta.."Autoon on asennettu alemman nopeusluokan renkaat"

Esim. Suomessa on kasapäin tälläkin hetkellä autoja joiden huippunopeus on yli 190km/h. Näissä autoissa on talvirenkaat alla, ja niiden nopeusluokka Q tai T. Pitäisi olla tarra ko. asiasta...Enpä usko, että poliisi näitä tarroja kyselee, vai kyseleekö?

Onko tässä taustalla ollut joku ennakkotapaus, jossa asia on viety EU-tuomioistuimeen jossain päin Eurooppaa, kun autobahnalla rengas hajosi 200 km/h vauhdissa vai ketä tämä järjetön sääntö palvelee? Ainoa maa Euroopassa missä saa ajaa edes tuota 200km/h:ssa on Saksa, ja sieltäkin se tullee poistumaan! No, rengasvalmistajat ja myyjät ovat tietenkin mielissään korkeamman nopeusluokan renkaiden myynnistä.

Tapio Ketonen:

Asiaa säätelee liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta, se löytyy Finlexistä
numerolla 779/1998. Päätöksen pykälän 10 kohta 5 sanoo seuraavaa: Autoon saa vaihtaa sen rakenteellisesti sallitun suurimman nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan renkaat. Vaihtaminen on sallittu ehdolla, että autoon vaihdettavat renkaat ovat vähintään nopeusluokkaa Q (160 km/h) ja että auton suurimman rakenteellisen nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan kesärenkaista on ohjaamossa kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama ajonopeus.

Tuo säännös on tietenkin Saksan direktiiveihin ujuttama. Käytännössä se on kaikissa muissa maissa kuollutta lakitekstiä. Joillakin rengasliikkeillä on tiettävästi moisia tarroja ollut, käytännössä en ole sellaista Suomessa nähnyt. Säännös poikkeaa Saksan pykälistä, siellä vastaava tarrapykälä koskee vain talvirenkaita. Meillähän voi vaikka Porscheen laittaa Q-luokan kesärenkaatkin, jos tuo tarra on kojelaudassa.

Asia ei kuitenkaan ole aivan yksinkertainen. Jos kerran autolle on myönnetty tyyppihyväksyntä, auton rakennetta ei saa muuttaa hyväksytystä. Jotkut valmistajat, esimerkiksi Mercedes-Benz, merkitsevät tyyppipapereihin jopa rengasmerkit. Merkin vaihtaminen tuskin on rakenteen muuttamista, mutta renkaan nopeusluokka sitä jo saattaisi olla. Renkaiden ominaisuuksissa on näet muitakin asioita kuin vain nopeuskestävyys.

Käytännössä asiassa istuu temppelin harjalla valmistajan virallinen edustaja eli maahantuoja. Jos se hyväksyy esimerkiksi talvirenkaiden käytön, asia on siltä osin selvä.

Poliisin suhtautuminen asiaan on ollut kiitettävän järkevä. Virkavallala on varmasti järkevämpääkin tekemistä kuin etsiskellä autojen kojelaudoista tyhjänpäiväisiä tarroja. Meidänkin on tämän EU-hömpötyksen myötä totuttava enemmän etelämaalaiseen suhtautumiseen lainsäädäntöön: ei kannata välittää kaikista järjettömistä laeista, tai ei ainakaan muistaa niiden olemassaoloa!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.