Kysymys:

Mitä mieltä Ketonen on tuosta pakokaasujen kierrätyksestä bensa-autoissa? Onko siitä oikeasti hyötyä Suomen oloissa? Kait se päästöjä pienentää, mutta kaasari ja imusarja on kuin tervattu. Eli kait tuo paskottuminen taas vie mahdollisen hyödyn?

Olihan tuota kierrätystä jo ainakin 80-luvun autoissa, toimivuudesta en kyllä tiedä. Eli varsinainen kysymys: Viekö tuo tervaantuminen ja siitä johtuva mahdollinen virheellinen motin toiminta Suomen oloissa kierrätyksen mahdollisen hyödyn, vai onko siitä motille oikeaa hyötyä?

Tapio Ketonen:

Pakokaasujen kierrätyksestä ei ole moottorille mitään hyötyä. Sillä pyritään laskemaan palamislämpötilaa. Se taas vähentää palamisen yhteydessä syntyvien typen oksidien (NOx) määrää. Varmaan tuo on ihan tärkeä asia, mutta niin ympäristötietoinen en ole, että jaksaisin oikein kunnolla arvostaa asian merkitystä.

Meillä oli Kestotestissä vuonna 1986 Saab 9000 Turbo. Sen moottorissa esiintyi ikävää nykimistä. Kun syytä selviteltiin, Scan-Auton korjaamolla todettiin, että kyllä nykiminen pois saadaan, mutta se edellyttää pakokaasujen kierrätyksen tukkimista. Totesin tähän, että siitä vaan. Niinpä pakosarjasta imusarjaan johtavan putken liitoksen laippatiiviste - en enää muista kummasta päästä - korvattiin saman muotoisella tiivisteellä, jossa ei ollut muita reikiä kuin kiinnityspulttien reiät. Nykiminen loppui siihen.

Tuolloin se ei vielä ollut edes laitonta, sillä silloisissa Suomen päästövaatimuksissa ei ollut rajoja NOx-päästöille. Nykyäänhän tilanne on toinen. Tarkkaan ottaen pakokaasujen kierrätyksen tukkiminen saa aikaan, ettei auto enää ole sellainen jolle on myönnetty tyyppihyväksyntä. Niinpä sitä ei saisi käyttää liikenteessä. Tämä on kuitenkin teoriaa, kierrätyksen toimintaa ei pystytä päästömittauksissa tutkimaan.

Pakokaasujen kierrätys ei kuitenkaan likaa moottoria. Kaasuttimeen pakokaasut eivät vaikuta lainkaan, koska ne johdetaan suoraan imusarjaan, eikä koko järjestelmää ole kaasutimoottoreissa kovin yleisesti käytettykään. Paljon pahempi tässä suhteessa on kampikammion tuuletuskaasujen kierrätys. Ne on jo 60-luvulta alkaen pitänyt johtaa imusarjaan. Huohotinletku on johdettu ilmanpuhdistimeen, josta öljyiset kaasut menevät kaasuttimen kautta moottoriin. Näistä syntyy ennen kaikkea imuventtiileihin melkoisesti karstaa, ja karstoittuminen tietenkin heikentää moottorin toimintaa.

Huohotinkaasujen johtaminen letkulla suoraan auton alle ei ole hyvä ajatus. Tästä käy katsastuksessa käry ilman muuta, ja sieltä pääsee myös helposti öljyä maahan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.