Kysymys:

Hei! Aikoinaan kaikenlaisten "pommien" jälkeen ostin farkkuescortin -94 mallisen. Sitä kehuttiin aikoinaan TM:ssä suuressa farkkuvertailussa "ajajan autoksi". Siinä oli "lisävarusteena" 14" vanteet ja 60-sarjalaiset renkaat. Se olikin ajoltaan mun makuuni. Ohjaus oli vakioautoksi erittäin tarkka ja varsinkin keskialue. Mulla olikin tapana näillä kantateillä, kun oli talvirajoitus tai muuten vaan "kävelyvauhti" 80, ajella reunaviivalla ajan kuluksi. Sillä pystyi ajelemaan sujuvasti ihan tien reunassa, ilman sen kummempaa ratin veivaamista. Siis "kilpa-automainen" ohjaus ilman levottomuutta /vetelyä/hakemista . Myöhemmin vaihdoin II Mondeoon kun se tuli markkinoille. Siinä (kuten lukuisissa muissakin uusissa autoissa) ajo-ominaisuudet ovat sinänsä ihan ookoo, mutta se ohjauksen keskialue! Sinänsä pieni mutta ärsyttävä ohjauksen "tyhjä". lisäksi talvirenkailla ilmiö vielä voimistui(varsinkin pehmeillä kitkoilla)Ymmärrän kyllä, että talvirenkaan pitää reagoida passiivisesti turvallisuuden takia. Ajattelin, että olenkohan ainoa jota asia nyppii, mutta eräällä asiallisella keskustelufoorumilla joku valitti että mikä näitä nykyautoja vaivaa, kun vanhalla transitillakin ajeli aikansakuluksi ihan asfaltin reunalla reunaviivaa pitkin, mutta nykyisillä vehkeillä ei uskalla! Eli mikä pissii? Vaikka näissä nykyisissä autoissa on apurunkoa ja kumihelaa melun takia, niin luulisi nyt tommoisen asian nyt hoituvan! Tiedän kyllä, että monet nykyiset autot ovat tarkkoja renkaista, (vetely ja hakeminen), siitä ei nyt ole kysymys.
Toinen asia mikä hatuttaa, on nämä nykyiset peltivanteet. Vanteissa on sisäpuolella syvennys/ura johon kura jää, ja ajan myötä kovettuu epätasaises

Tapio Ketonen:

Uusissa autoissa on muotivillityksenä olevan matalaprofiilirenkaiden yleistymisen takia jouduttu muuttamaan pyöräkulmia ja mitoituksia siten, että pyöristä välittyy rattiin hyvin vähän voimia. Se tekee keskialueen tunnottomaksi, mutta pitää auton kohtalaisen hyvänä ajettavana myös ylileveillä renkailla. Nykyiset autothan eivät temmo ohjauksesta leveilläkään kumeilla, esimerkiksi Mondeossa on vakiona 55-sarjalaiset, eivätkä urat silti tunnu juuri lainkaan.

Kyllähän ne kumihelatkin vaikuttavat. Mukavuutta on parannettu pienellä löysyydellä, ja valitettavasti se on heti täsmällisyydestä pois. Ilmeisesti millintarkka ajaminen ei valmistajien mielestä ole niin tärkeätä kuin mukava meno.

Vanteiden rakenteesta olen samaa mieltä. Ongelma on tietenkin se, että asia kiusaa vain meitä metsäsuomalaisia, Keski-Euroopassa kuraiset tiet eivät ole ongelma.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.