Kysymys:

Autoni on Citroen Berlingo 1,9 D ja ajan vuosittain n. 50000 km (40000 maantiellä ja 10000 kaupungissa). Auton kylmäkäynnistyvyys heikkenee koko ajan, vaikka säät lämpenevät. Autoon vaihdettu isompi akku, hehku ja tulpat on mitattu ja todettu toimiviksi. Säännöllinen huolto tehty kirjan mukaan.

Lohkolämmittimen avulla käynnistyy heti, ilman lämmitystä 20-30 sekunnin jurnutus ja komeat savut. Huollon neuvo polttoainejärjestelmän käsin täyteen pumppaamisesta moottorin päällä olevasta kumitötsästä ei auta. Mikä neuvoksi? Auto on kolmevuotias ja 1800000 ajettu.

Tapio Ketonen:

Jos tuossa ajomäärässä ei ole yhtä ylimääräistä nollaa, kuten arvelisin, silloin alkaa jo olla aikakin käynnistyvyyden heiketä. Mutta jos kilometrejä on vain 180 000, silloin ilmeisesti vikaa pitää lähteä etsimään ruiskutussuuttimista. Eihän niiden kilometrien perusteella vielä pitäisi olla vaihtokunnossa, mutta jos polttonesteen sekaan on päässyt vettä ja jos vielä polttonesteeseen on lisätty jäänestoainetta, niin suuttimissa voi hyvinkin olla vikaa.

Suuttimet siis pitää irrottaa ja tarkistaa koetuslaitteella. Sillä tutkitaan, onko avautumispaine oikea, vuotavatko suuttimet ja onko sumun muoto oikea. Avautumispaine voidaan säätää säätölevyjä vaihtamalla, mutta vuodot ja suihkuvirheet eivät korjaannu kuin suutinkärkien vaihdolla. Suosittelen kääntymistä dieselerikoiskorjaamon puoleen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.