Kysymys:

Tienpintana asfaltti, missä poikittaissaumoja (mikä lienee syntyperä), mihin saman akselin renkaat siis osuvat samanaikaisesti:
- ajettaessa esim. 70 km/h tai alle on tärähdys matkustamoon epämiellyttävän voimakas
- ajettassa lujempaa, esim. yli 100 km/h on tärähdys vaimeampi ja siten miellyttävämpi matkustajille

Kumpi lienee parempi autolle (ripustus/alusta yms.), ajaa hiljaa vai lujaa ? Sama ongelma pätenee hiekkatiellä esiintyviin ns. nimismiehen kiharoihin. Nyt kuitenkin on kyseessä maantie, joten äärimmäisen hiljaa ajaminen ei ole vaihtoehto ...

Tapio Ketonen:

Kyllähän se vissiin on parempi ajaa siten, että auto tärähtää vähemmän. Ilmeisesti hiljempää ajettaessa syntyvän värähdyksen taajuus on sellainen, että se aiheuttaa korissa ja jousituksessa jonkinlaisen resonanssin, jonka ansiosta tömäys tuntuu ikävästi sisään. Suuremmalla nopeudella tätä resonanssia ei esiinny.

Eräs parannuskeino on myös renkaiden vaihto hieman korkeampiprofiilisiksi. Jos kumit ovat kovin matalat, tömäys saumakohdissa on rajumpi.

Soratiellä esiintyvässä nimismiehen kiharassa tilanne on täsmälleen sama. Ennen aikaan kun sorateitä ja myös kiharaa oli enemmän, ajelin itse vanhalla takavetoisella 60-luvun alun Taunuksella. Sillä ajaessa oppi aika pian, mikä on oikea ajonopeus nimismiehen kiharoihin. Liian hiljaa ajettaessa auto alkoi jopa pomppia poikittain, kun jousitus joutui ikävällä tavalla resonanssiin, eivätkä pyörät enää tavanneet tienpintaa kuin silloin tällöin. Jäykkä taka-akseli ja lehtijouset pomppivat ihan omaan tahtiinsa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.