Kysymys:

Luin 28.4.2004 kirjoittamasi artikkelin, koskien Audin korjaamolle kutsusta. Olit kirjoittanut että kaikkiin autoihin joita kampanja koski ja joissa vikaa oli vaihdettaisiin tehtaan piikkiin uudet alatukivarret.

Kävin paikallisessa merkkiliikkeessä ja olihan siellä alatukivarret huonossa kunnossa, mutta minulle sanottiin että kampanja ei koske minun autoa, koska huoltokirjassa ei ole kahdelta viime vuodelta huoltomerkintöjä. Tiedustelin asiaa myös maahantuojalta ja virsi oli sama. Autoni on Audi A4 vm - 95 ajettu 116 000 km. Auto on huollettu merkkiliikkeessä Saksassa 81 000 km:ään saakka ja viimeinen huolto suoritettu 21.3.2002.

Onko tietoosi tullut vastaavia tapauksia? Olitko saanut sellaisen tiedon maahantuojalta, että kaikki vialliset alatukivarret vaihdetaan ilman ehtoja, vai johtuuko selitys siitä, että auto on tuontiauto.

Tapio Ketonen:

Audin maahantuoja ei ole henkäissytkään asiasta julkisuuteen. Tieto on peräisin alunperin Volkswagenin lehdistösivuilta. Muut uutiset kyllä arkistoidaan huolellisesti sivuille, mutta jostain syystä takaisinkutsuja koskevat jutut tuhotaan harvinaisen nopeasti lehdistölle tarkoitetuilta nettisivuilta. Suurelle yleisölle suunnatuille sivuille nämä tiedot eivät pääse koskaan.

Sinänsä julkistettu takaisinkutsu oli käsittämättömän laaja. Mielestäni on turhan leuhkaa, suorastaan tyhmää, että valmistaja kehuu komeasti uusivansa jopa kymmenen vuotta vanhojen autojen niveliä veloituksetta. Saksassahan tällaiset autot alkavat olla jo romutusiässä, mutta Suomessa ne ovat vasta puolipitoisia. Toisaalta meillä on sellaisia Audeja ja Passateja perin vähän, joissa enää olisi nuo surkeat nivelet jäljellä. Katsastuksessa on varmasti vaadittu uusimaan ne jo monta vuotta sitten.

Tieto takaisinkutsusta on kuitenkin tallessa monessa paikassa. Esimerkiksi Auto Motor und Sportin
juttu
aiheesta on luettavissa edelleenkin. Asiasta kirjoittivat useimmat muutkin saksalaiset lehdet sekä paperi- että verkkoversioissaan. Myös kaikki vuoden 2004 takaisinkutsut löytyvät Auto Motor und Sportin sivuilta.

Audi-liikkeen reaktio ei yllätä. VV-Auton huolto-organisaatio suhtautuu perin vihamielisessti takuuvaatimuksiin, ja vaikka tässäkin tapauksessa maksajana pitäisi olla tehtaan, niin ilmeisesti organisaatio on kovasti "tehtaaseen päin". Voi olla niinkin, että tehtaan kampanjoista maksetaan huonosti. Jos homma menee korjaamon ja maahantuojan kannalta pakkaselle, korjauksia tietenkin pyritään välttelemään kaikin keinoin.

Mielestäni tehtaan julkisesti lupaamasta takuusta kieltäytyminen on tuossa tehty tekosyyn varjolla. Huoltoleimoilla ei ole voinut olla mitään vaikutusta nivelten kulumiseen. Mitäpä muuta nivelille olisi voitu tehdä huolloissa kuin vaihtaa ne uusiin. Mutta ennen takuulupausta ne olisi tietenkin vaihdettu asiakkaan piikkiin!

Suosittelen, että menet uudelleen liikkeeseen ja ilmoitat, ettet hyväksy kieltäytymistä. Vaadi heitä perustelemaan kirjallisesti, miksi takuu ei toimi ja miten huollossä käynti olisi vaikuttanut nivelten kunnossapysymiseen. Nykyisinhän auton huollattamista ei voida pakottaa tehtäväksi merkkiliikkeessä, ja mielestäni tällaisessa tapauksessa valmistajan tai sen edustajan pitää osoittaa, että auton huonolla huollolla olisi ollut vaikutusta asiaan. Merkkiliikkeen annettua selvityksensä asiasta voisi ottaa yhteyttä valmistajaan.

Julkaisemme mielellämme asiasta käytävän kirjeenvaihdon. Jos tehdaskin asettuu samalle kannalle, niin tämä varmaan kiinnostaa muitakin kuin vain suomalaisia lukijoita.

Varmaan myös sillä, että kyseessä on käytettynä tuotu auto, on ollut vaikutusta asiaan. Euroopan yhteneminen kun ei vielä ole yltänyt suomalaisiin autoliikkeisiin saakka, ne elävät edelleenkin kuin olisivat EU:n ulkopuolella.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.