Kysymys:

Tuulilasin Saksasta tuomaan Mondeoon asennettiin EBC:n GreenStuff- jarrupalat. Minkälaisia käyttökokemuksia on kertynyt? Mainoksissahan luvattiin pidempi käyttöikä ja vähemmän jarrupölyä.

Palojen kitkakerroin on kuitenkin suurempi kuin "tavallisien" palojen. Eikös se vaadi pehmeämpää kitkamateriaalia (nopeammin kuluvaa)? Vai saavutetaanko etu pidossa jotenkin muuten? Palojen hinta on aika suolainen: kaksin - kolminkertainen ns. tavallisiin verrattuna. Onko kuitenkin kannattava ostos?

Tapio Ketonen:

En ole nähnyt Mondeosta edes vilausta viime heinäkuun jälkeen, jolloin auto siirtyi uudelle omistajalle. Pitää vissiin käydä vilkaisemassa, ovatko vanteet pysyneet puhtaina ja puhdistuvatko ne helpommin kuin normaalisti. Alussahan ne puhdistuivat helposti, mutta kunnon vertailukohdetta ei ollut.

Vanteiden puhtaana pysymiseen auttaa myös vanteiden vahaaminen. Jos vahaus on kunnossa, lika ei pureudu yhtä tiukasti kiinni.

Kyseisten jarrupalojen kitkakerroin ei mielestäni ole yhtään sen suurempi kuin tavallisillakaan. Tämähän ei ole niiden myyntiväittämä vaan se, että kitkakerroin pysyy riittävänä myös jarrujen kuumentuessa, joten jarrut eivät häviä kovissa toistuvissa jarrutuksissakaan. Tämän testaaminen Suomen olosuhteissa ei onnistu kuin testipenkissä. Meilla ajetaan hiljaa, eikä maassa ole pitkiä vuoristoteiden alamäkiä, jotka panisivat jarrut tosi koetukselle.

Ko. palojen ostamisen kannattavuuteen emme osaa ottaa kantaa. Hinta lienee yleensä jossakin alkuperäisten ja tarvikepalojen välissä. Jarrupalojen hintaeroilla ei kuitenkaan ole autojen kokonaiskuluihin kovin suurta vaikutusta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.