Kysymys:

Ostimme maatalouskäyttöön Ford Ranger XLT 2.5 TD pick upin. Nyt haimme siitä arvonlisäveron palautusta ja vastaus oli kielteinen sillä perusteella että se on ns. monikäyttöauto. Nyt olisi kiva tietää, onko muille käynyt kyseisen veron kanssa samoin ja onko verokäytäntö sama Euroopassa?

Tapio Ketonen:

Tämä tapaus onkin harvinaisen mielenkiintoinen. Verohallinnon julkaisema Arvonlisäverovelvollisen opas todetaan sivulla 35 arvonlisäveron vähentämisestä seuraavaa: Vähennys saadaan tehdä periaatteessa kaikista tavaroista ja verollisista palveluista, jotka on hankittu
verollisina vaihto- tai käyttöomaisuudeksi taikka muutoin käytettäväksi tai kulutettavaksi verollisessa liiketoiminnassa.

Samalla sivulla on kerrottu myös vähennysoikeuden rajoituksista. Siellä kerrotaan, että vähennysoikeuden ulkopuolelle on rajattu mm.
henkilöautot, kaksikäyttöautot, moottoripyörät, matkailuperävaunut, rakenteeltaan pääasiallisesti huvi- tai urheilukäyttöön tarkoitetut vesialukset ja sellaiset ilma-alukset, joiden suurin sallittu lähtömassa on enintään 1 550 kg, sekä niihin tai niiden käyttöön liittyvät tavarat ja palvelut.

Kaksikäyttöautoista on mainittu vielä erikseen seuraavaa: Vähennysrajoituksia ei sovelleta sellaiseen kaksikäyttöautoon, joka on varustettu ainoastaan kuljettajan vieressä sijaitsevilla istumapaikoilla.

Kaksikäyttöauto on nimitys, joka vielä pari vuotta sitten oli olemassa, mutta nykyinen ajoneuvolaki ei sitä enää tunne. Näemmä verottaja on nyt julistanut pakettiautonkin kaksikäyttöautoksi, vaikkei määräyksistä löydykään tälle perustetta.

Pakettiautojen osaltahan kyseessä on ns. osittainen vähennysoikeus, josta em. ohje sanoo (s. 37) seuraavaa:
Jos tavaraa tai palvelua käytetään sekä vähennykseen oikeuttavaan että muuhun tarkoitukseen, vähennys voidaan tehdä vain siltä osin kuin hyödykettä käytetään vähennykseen oikeuttavaan tarkoitukseen.
Vähennysosuus voidaan hankintahetkellä arvioida. Jos se osoittautuu virheelliseksi, sitä on tilikauden päättyessä oikaistava.

On tietenkin selvää, ettei maatalouskäytössä tarvita Ranger XLT:n takaistuinta, kyllähän sen tarve menee yksityiskäytön puolelle. Yleensäkin maatalouskäytössä olevien pakettiautojen käytöstä suuri osa on yksityisajon luonteista. Silti käytäntö lienee ollut, että jos perheessä on henkilöauto yksityisajoja varten, pakun kulut on hyväksytty vähennettäviksi. Tuleehan vastaavasti henkilöautollakin ajettua maatalouden harjoittamisen takia välttämättömiä asiointiajoja.

Jos kyseinen auto on perheen ainoa, niin ilmeisesti verottajan kanta asiaan perustuu juuri siihen, että maatalousajon osuus arvioidaan liian pieneksi. Päätöshän merkitsee myös sitä, ettei autoa hyväksytä liitettäväksi tilan konepääomaan, eikä sen arvosta voida tehdä poistoja kuten muista koneista kuten traktoreista, puimureista, ym. työvälineistä.

Silti olisin sitä mieltä, että asiasta kannattaa valittaa. Perusteluiksihan riittävät mielestäni kopio auton rekisteriotteesta, josta näkyy, että kyseessä on paketttiauto, sekä viittaus Verohallituksen julkaisuun 189.02, joka on juuri tuo alussa mainittu Arvonlisäverovelvollisen opas.

Verotusasiat ovat EU:ssa kunkin maan oman kansallisen päätöksenteon alaisia, joten muiden maiden verotuskäytäntöjen selvittely olisi turhaa ajanhukkaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.