Kysymys:

Aikaisemmin on ollut paljon puhetta noista jakohihnoista ja kysyisinkin, että kenen vastuulla on jakohihnan katkeaminen auton takuuajan jälkeen,kun auto huolletaan merkkiliikkeessä? VAG:n koneissahan se vaihtoväli on 90000km. Entä tämä volkkarin uusi longlife-huolto-ohjelma? Jos auto käy huollossa 2 vuoden/30000km välein, niin luulisi Suomen oloissa öljyt olevan aika siirappia. Entä muut huoltokohteet? Autojen takuuhan on muuten tuo 2 vuotta...

Tapio Ketonen:

Jaa-a, siinäpä kysymys. Jos voidaan näyttää, että vaurio johtuu korjaamon työvirheestä, homma menee korjaamon piikkiin. Muuten maksaja on ensisijaisesti auton omistaja. Jos taas varaosassa on vikaa, silloin vastuussa on varaosan myyjä eli viime kädessä maahantuoja. Mutta pahasti pelkään, että se ottaa vastuun vasta oikeuden päätöksen jälkeen.

Huoltovälit on tietenkin määritelty saksalaisen todellisuuden ja käytännön mukaan. Valmistajahan pitää suotavana, että kun autoa on käytetty kuusi vuotta, mikä oli ainakin joku vuosi sitten saksalaisten henkilöautojen keski-ikä, vanha auto ajetaan romuttamoon ja ostetaan uusi.

Jos kuitenkin käyttäjä haluaa ajaa autollaan pitempään, mikään ei estä häntä huoltamasta autoaan paremmin. Tuo ohjeissa annettu huoltoväli on minimi. Sinänsä uskoisin, että moottoriöljy kestää tuon käytön ongelmitta, jos auto aina välillä ajetaan kunnolla lämpimäksi. Mutta ovisaranat ja muut kohteet voisivat tykätä huoltamisesta hieman useamminkin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.