Kysymys:

Tämä ei ole varsinainen kysymys, vaan vinkki miten itse sain korjattua vian autoni ilmastoinnissa. Luin TM:ssä tehdyn ilmastointilaitteistoja korjaavien korjaamojen huoltotestin ja siinä testiautosta oli vähennetty jäädytinainetta ja toiseksi viaksi oli laitettu sähkövika: Toinen rele, mikä ohjaa flektiä oli rikottu ja näin flektin hitaampi nopeus ei silloin toiminut.

Itselläni oli vähän samanlainen sähkövika manuaalisessa ilmastoinnissa, kuin testissä: Minulla, kun ilmastointia ei ollut kytketty päälle ollenkaan ja moottori lämpeni esim. liikennevaloissa niin, että flekti kytkeytyi päälle, meni myös ilmastointi päälle!

Soittelin erääseen autosähkökorjaamoon mikä myös huoltaa/korjaa autojen ilmastointeja ja kerroin ilmiöstä. Auto kehoitettiin tuomaan tarkastukseen. Aivan oikein, vikaahan siinä on ja se pitää korjata, mutta miksi ihmeessä ei edes ehdotettu mitään omatoimisia toimenpiteitä, kuten "tarkasta sulakkeet" ym.?

Aikani paperilla kytkentää pyöritellessäni totesin, että vika voi olla aivan yksinkertainenkin ja niinpä vaihdoin flektejä ohjaavat releet (2 kpl). Nyt toimii flekti oikein ja sain systeemin kuntoon nopeasti.

En ihmettele enää sitä kritiikkiä, että em. testissä mukamas ammattimaiset autosähkökorjaamot eivät vikaa löytäneet(nestettä osasi jokainen kyllä lisätä). Ensimmäiseksi tulee mieleen maalaisjärjelläkin, että "vaihdetaanpas vaikka tuo sähkökomponetti" ja sillä se kohta selviää.

Nyt vian haussa täytellään vain nesteitä ja ei edes tehdä yksinkertaista kokeilua vaihtamalla esim. releitä! Mitä ilmeisimmin huoltomiehet eivät edes tiedä, miten ilmastoininnin kuuluu toimia, kun eivät tiedä flektissä olevan kahta nopeutta? Minulla toimenpide tällä kertaa onnekseni toimi ja sama saattaisi toimia myös muillakin autoilijoilla, jotka arvuuttelevat ilmastointinsa toimivuutta.

Tapio Ketonen:

Vanhanaikainen järjen käyttö on edelleenkin toimiva kikka autoa korjattaessa. Tämä on siitä mainio esimerkkki.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.