Kysymys:

Taloudellisesta ajosta puhuttaessa erilaisia teesejä perustellaan usein ominaiskulutuskäyristä tehdyillä johtopäätöksillä. Mistä löytyisi käyrästö tavalliselle bensiinimoottorille ja dieselille? Joko linkki tai lähde. Ja onko tällaisille peruskäyrille niin paljon mielenkiintoa, että TL voisi käsitellä aihetta sivuillaan edes suppeasti?.

Toisinaan näkee vääntö- ja tehokäyrässä yhden viivan, jonka sanotaan kuvaavan ominaiskulutusta. Siinä bensiinimottorien minimi liikkuu 300 g / kWh paikkeilla ja dieselillä 200 g / kWh paikkeilla. Mutta ei tuollaisesta yhdestä viivasta paljoa irti saa, vasta simpukkakäyrästöstä, jossa kuvataan ominaiskulutus eri kuormitustasoilla, voi vetää käytännön johtopäätöksiä.

Mutta millä kuormituksella ominaiskulutuskäyrä on laadittu tapauksessa, jossa esitetään vain yksi viiva; siis kuvaako se ominaiskulutusta maksimivääntömomentilla vai pienimmän arvon antavalla kuormituksella ?

Tapio Ketonen:

Simpukkakäyrät ovat niin pitkälle menevää teknistä tietoa, että niitä ei juurikaan löydy autojen teknisistä tiedoista. Niitä ei löydy edes useimpien automaahantuojien teknisiltä osastoilta.

Julkaistut yksittäiset ominaiskulutuskäyrät kuvaavat yleensä poikkeuksetta tilannetta täydellä kuormituksella, ja kuten totesit, ei siitä kovin paljon irtoa. Moottoria päästään autokäytössä kuormittamaan sadan prosentin kuormalla perin harvoin, näin tapahtuu vain kiihdytettäessä kaasu pohjassa, ja sillä keinolla nopeusrajoitus tulee kovin pian vastaan.

Simpukkakäyrästö on saanut nimensä siitä, että eri kuormitusasteita vastaavien ominaiskulutuskäyrien rajaama alue on yleensä simpukan muotoinen. Etenkin pienillä kuormitusasteilla taloudellisin käyttökierrosalue on hyvinkin kapea.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.