Kysymys:

Miksi Suomessa pitää olla auton valot päällä keskellä aurinkoista päivää, mutta esim. Saksassa ei?

Tapio Ketonen:

Lähinnä siksi, että Suomessa laki määrää käyttämään ajovaloja aina, Saksassa ei. Valopakko on säädetty lähinnä näkyvyyssyistä. Ajovalopakko on voimassa myös monissa muissa maissa, mm. kaikissa Pohjoismaissa. Saksassakin on käytettävä aina ajovaloja moottoripyörissä.

Ajovalopakko on tulossa muihinkin maihin, EU:n laajuiset säännökset ovat valmisteilla. Asia oli etenemässä pari vuotta sitten, mutta sitten kiinnitettiin huomiota siihen, etteivät lähivalot näy kovinkaan hyvin kirkkaassa auringonpaisteessa, eikä niiden käyttö lisää autojen havaittavuutta. Nyt ollaan kehittelemässä uuden mallisisa huomiovaloja, joissa valo on suunnattu ylemmäs eli hieman häikäisevästi. Uusien valaisintyyppien kehittäminen ja niiden tuominen säännöksiin vie aikaa, joten tilanne jatkunee nykyisellään vielä muutaman vuoden.

Tutkimuksissa on kiistatta todettu, että ajovalojen käyttö parantaa autojen havaittavuutta ja siten liikenneturvallisuutta. Eurooppalaisten autonvalmistajien yhdistys ACEA julisti jo muutama vuosi sitten, että vuoden 2003 lokakuusta alkaen kaikki sen jäsenten valmistamat autot ja jo vuotta aiemmin kaikki uudet automallit on varustettu ajovaloautomatiikalla. Totuus on toinen.

Kysyin asiasta vuosi sitten BMW 5-sarjan esittelyssä, ja sain vastauksen, jossa todettiin, että ACEA nyt on sellainen keskustelukerho, joka antaa kaikenlaisia muitakin typeriä lausuntoja. En muistanut kysyä, tarkoittiko BMW:n edustaja tällä myös sitä ACEA:n ja EU:n komission tekemää sopimusta, jossa ACEA sitoutui laskemaan tuottamisensa autojen CO2-päästöjä!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.