Kysymys:

Voiko uudessa autossa (Honda Civic) vaikuttaa esim tankin vakuumi polttoaineen syötettävään määrään? Havaintoni perustuu siihen, että nuhanen olo koneessa tuntuu helpottuvan kun avaa välillä polttoainetankin korkin.

Korkissa näyttää olevan jonkinmoinen läppä tms, niin kumpaan suuntaan sen on määrä päästää ilmaa? Sisään vai ulos? Vai onko kyseessä pelkkä ns varoventtiili joka antaa periksi ääritapauksissa jompaan kumpaan suuntaan?

Tapio Ketonen:

Periaatteessa uusissa autoissa polttonestepumpun tuottama paine on niin suuri, ettei alipaineen säiliössä pitäisi riittää vaikuttamaan moottorin bensansaantiin. Pumppu on niin tehokas, että jos säiliön ilmansaanti tukkeutuu, alipaine rikkoo säiliön. Näin kävi meille pari vuotta sitten Peugeot 307:n kanssa, siinä säiliön yläosassa oleva polttonestepumpun kansi rikkoutui kesken ajon, kun säiliön tuuletusputki oli jäätynyt umpeen.

Ensisijaisesti tuuletusjärjestelmän tehtävä on päästää säiliöön ilmaa poistuneen bensan tilalle. Säiliön lämmetessä sinne voi myös syntyä painetta, joten ulospäinkin pitää olla virtausmahdollisuus. Voi olla, että täyttötulpassa on jonkinlainen varoventtiiliominaisuus, mutta ensisijaisesti kuitenkin tuuletus hoidetaan aktiivihiilisäiliön kautta. Säiliö on yleensä jossakin auton etuosassa, ja sieltä imetään bensahöyryt imusarjan kautta moottoriin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.