Kysymys:

Milloin Tuulilasi palaa vanhaan käytäntöön että autojen moottorien teho ilmoitetaan hevosvoimina, eikä kilowatteina? Watti tunnetusti on SI-järjestelmän yksikkö, ja otettu käyttöön jo vuonna 1960, mutta kenen idea oli muutama vuosi sitten siirtyä kilowatteihin, vaivaiset 40 vuotta myöhässä. Esimerkiksi ainakin Auto Motor und Sport ilmoittaa vieläkin myös hevosvoimat. Lopettakaa se kiusanteko ja palatkaa vanhaan. Ensin hepat ja suluissa watit. Nythän ei puhuta sähkömoottoreista :)

Tapio Ketonen:

Tuulilasi saattaa siirtyä hevosvoimiin sitten, kun matkoja aletaan jälleen mitata kyynäröinä ja Venäjän virstoina. Seuraava ja todenäköisempi muutos tehoyksiköissä kuitenkin on se, että kippaamme hevosvoimat hemmetin kuuseen. Nythän ne ilmoitetaan suluissa kilowattilukemien jälkeen. Kilowatit ovat ainoat viralliset tehoyksiköt koko EU:n aueella.

Watti on paljon vanhempi keksintö kuin väität, se on peräisin jo 1800-luvulta. Tuo vuosi 1960 on vuosi, jolloin nykyinen mittayksikköjärjestelmä sai nimensä SI.

On mielenkiintoista, että vanhoissa hevosvoimissa roikutaan sitkeästi. Kuitenkin samaan aikaan käytetään ongelmitta vääntömomentin mittayksikköä Newtonmetriä, kukaan ei haikaile vanhan kilopondimetrin perään. Ongelma taitaakin olla siinä, että kun yksi kilopondimetri (kpm) on 9,81 Newtonmetriä (Nm), niin tuo suurempi luku näyttää mainosmiehestä komeammalta. Kun yksi hevosvoima on vain 735,5 wattia, niin teholukemat näyttävätkin pienemmiltä!

Elikkä lakkaa sinäkin jo juoksemasta mainosväen talutusnuorassa ja opettele käyttämään nykyaikaisia mittayksiköitä!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.