Kysymys:

Miksi ette sitten siirtyneet watteihin jo vuonna 1960? Eikä tässä mainosmiehillä mitään tekemistä ole asian kanssa. Aivan sama kuin eurot täytyy yhä kertoa päässä kuudella että tietää paljonko oikeasti on kyseessä. Sama kuin vanhat ihmiset käyttää varmaan vieläkin termiä "vanhassa markassa".

Mutta kenen idea tämä oli. Siis 40 vuotta myöhässä. Tekniikan Maailmahan harrastaa samaa lukijoidensa kiusaamista. Lukijaa ei kiinnosta kilowatit vaan nimenomaan hevosvoimat. Yksikköjä voi sitten kukin oman makunsa mukaan muunnella vaikka Italian liiroiksi tai Porvoon mitoiksi. En voi olla ainoa lehden lukija joka hahmottaa moottorien tehot nimenomaan hevosvoimina. Lukijoitahan ja heidän tarpeitaan varten lehtenne toivottavasti ilmestyy...?

Tapio Ketonen:

Ensinnäkin Tuulilasi ei ilmestynyt vuonna 1960. Varsinaisesti SI-järjestelmään siirryttiin Euroopassa toden teolla 70-luvun lopulla.

Tuulilasin koeajoissa (nykyinen testi) ja muissa autojutuissa otettiin hevosvoimien rinnalle käyttöön kilowatit vuonna 1976, siis 28 vuotta sitten. Vuoden 1998 alussa arvelimme, että 22 vuotta olisi ollut riittävä siirtymäkausi hevosvoimista kilowatteihin. Saimme kuitenkin muutaman valitussoiton etenkin vuoden 2001 alussa. Nuo soitot saattoivat hyvinkin olla pienen piirin tai vaikkapa vain parin-kolmen henkilön aikaansaannoksia. Totesimme silti, että eivätpä nuo hepat vie kovin paljon tilaa, joten palautimme ne jälleen mukaan numerosta 4/2001 alkaen. Tästä lähtien teknisissä tiedoissa on tehot jälleen ilmoitettu kilowattien rinnalla myös metrisinä hevosvoimina.

Rohkenen epäillä tuota "tehon hahmottamista". Mitä se oikein tarkoittaa? Että sata tuntuu suuremmalta kuin 74? Autolle ilmoitettu teholukema - olkoon se sitten millaisina yksiköinä tahansa - ei vielä kerro ainakaan minulle kovinkaan paljon siitä, miten auto käytännössä kulkee. Ehkä sitten, jos näkee auton moottorin vääntö- ja tehokäyrät, välityssuhteet ja massat, voi vetää jonkinlaisia johtopäätöksiä auton liikkuvuudesta

Suosittelen siis, että käyt ostamassa hieman uudemman Tuulilasin numeron, niistä löydät hevosvoimatkin. Eivätkö ne vuosien takaiset lehdet ala jo olla rispaantuneita?

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.