Kysymys:

Mikä ero on ns.HEMI-V8:lla tavalliseen v8:iin vai onko tuo termi HEMI vain mainosmiesten puhetta?

Tapio Ketonen:

Se vanha Hemi oli tietenkin aikanaan edistyksellinen. Siihen aikaanhan eli 50-luvulle saakka jenkkien V8-koneet olivat useimmiten sivuventtiilikoneita eli "lättäpäitä" (flathead). Hemissä oli puolipallon muotoiset palotilat ja kansiventtiilit. Rakenne on sivuventtiiliratkaisuun nähden paljon lämpötaloudellisempi ja tehokkampi. Sivuventttiilikoneessa osa paineista yrittää repiä lohkoa ja kantta irti toisistaan, koska palotila ulottuu männän sivulle venttiilien päälle. Puolipallon muotoisen palotilan kaasut painavat suorempaan mäntää alas, eivätkä joudu mutkittelemaan. Pienempi palotilan pinta-ala aiheuttaa myös vähemmän lämpöhäviöitä. Ratkaisu mahdollistaa myös suurten venttiilien käytön.

Puolipallon muotoisella palotilalla on kuitenkin haittana se, ettei sen yhteydessä oikein voi käyttää neliventtiilirakennetta, ei ainakaan niin kauan, kun venttilit pitää avata mekaanisesti. Mekanismeista tulee liian monimutkaiset. Jos joskus venttiilien sähkökäyttö tulee mahdolliseksi, niin silloin tämä rajoitus poistuu. Neliventtiilikoneissa käytetäänkin yleensä harjakaton (pentroof) muotoista palotilaa, venttiilit ovat lappeilla ja sytytystulppa keskellä eli harjalla.

Chryslerin uusi Hemi tietekin hyödyntää vanhan, harrastajien keskuudessa jo legendaksi nousseen Hemin mainetta, joten mainosmiehethän siinä kohisevat. Tämän päivän moottoriksi se ei ole mitenkään poikkeuksellinen, vaikka tehoa onkin mukavasti. Aika monissa veekaseissa on nykyisin käytössä neliventtiilitekniikka, mutta se ei välttämättä noin isossa koneessa tuo järisyttäviä etuja.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.