Kysymys:

Tuli tässä erimielisyyksiä kaverin kanssa, että kestääkö turbollinen diesel paremmin kuin turboton diesel(esim. MB E220 D ja MB E220 CDI)?

Tapio Ketonen:

Jos kysymys on samasta moottorista, eli laitetaan vain moottorin kylkeen turbo eikä tehdä muuta, saatu lisäteho kuittautuu helposti lyhyempänä kestoikänä. Jos kyseessä on tehtaalla ehty asennus, siinä yhteydessä on huolehdittu, etteivät rasitukset kasva liian suuriksi. Kestoikään ei turbolla tällöin ole vaikutusta.

Väärällä käytöllä (pitkästä täyskuormituksesta heti sammuksiin) saadaan kyllä turbon ikää lyhennettyä tehokkaasti, laakerointi loppuu enen aikojaan.. Ohjeiden mukaisessa käytössä turbokone kestää normaalisti. Ei turboa muuten käytettäisi raskaan kaluston moottoreissa.

Esimerkkimalleissasi moottorit ovat erilaiset näennäisestä samanlaisuudesta tilavuuksissa huolimatta. E 220 D:n jakajamallinen ruiskutuspumppu on joidenkin huhujen mukaan aiheuttanut joitakin ongelmia paljon varhaisemmassa vaiheessa kuin muiden saman ajan mallien rivipumput.

CDI-mallien yhteispaineruiskutusjärjestelmissä on ollut satunnaisesti ongelmia, mutta tiettävästi ne ovat kestäneet kohtalaisen hyvin ja pitkään. Suurten ruiskutuspaineiden takia suuttimet ovat kovilla, ja polttonesteen puhtausvaatimukset ovat perinteisiä järjestelmiä suuremmat. Silti suuttimien ikäkin on tiettävästi ollut varsin pitkä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.