Kysymys:

Ei kysymys, mutta parit arvaukset tuohon Tewen ongelmaan:

Yleisimmät syyt em. ongelmaan: Imuilmavuoto, alipaine- tai keskipakosäädin (jos on?) ei toimi kunnolla, seosruuvi liian laihalla (yleensä samalla myös pieni imuilmavuoto imusarjassa tai kaasarin alakerrassa), jakohihna väärillä hampailla, bensapumppu "horo" (ei toimi kunnolla pienillä kierroksilla, siis mekaaninen), kaasari p-kanen, jossain sähköpuolella liian iso vastus (hapettuma?) ja yleisin on sytkä liian myöhäsellä, ei saa kohdalleen kuluneessa motissa kuin "korvakuulolla" tai kokeilemalla. Tietenkin vika voi olla myös kaasuvaijerissa tai -vivustossa, ehkä imuläppäkin voi "häiriköidä". Tuo oli tosiaan vain arvailua 32v kokemuksella.

Tapio Ketonen:

Aika hyvää arvailua, jos nuo kaikki tarkistetaan, niin eiköhän lakkaa nykimästä. Tuo ilmavuoto imusarjassa on vaikea löytää, mutta saa aikaan nykimistä siksi, että seos menee liian laihalle. Sama lopputulos on myös sillä, että kaasuläpän akseli on väljä. Sieltäkin pääsee ylimääräistä ilmaa sotkemaan seossuhdetta.

Sytytysajoitus tuskin enää tuon mallisessa Sunnyssa muuten menee pieleen kuin joko säätämisen seurauksena tai sitten siksi, että säätimet eivät toimi. Autossahan on jo kärjetön sytytys.

Alipainesäätimen pystyy testaamaan imemällä letkusta. Jos ilmaa tulee läpi, kalvo on rikki eikä säädin toimi. Keskipakosäätimen toiminnasta saa käsityksen avaamalla virranjakajan kannen ja heiluttamalla pyörijää. Jos siinä tuntuu väljää, eikä pyörijä palaudu samaan asentoon, keskipakosäädin kaipaa remonttia. Liian löysät jouset päästävät sytytyksen liian aikaiselle, mikö sekin voi saada koneen nykimään.

Ja kyllähän tuon aikakauden kaasuttimet ovat jo melkoisen mutkikkaita vehkeitä. Siellä on jos jonkinlaista lisävipua ja alipainekalvoa. Kun rippikouluikä alkaa olla täynnä, kalvoissa tai letkuissa voi olla jo kaikenlaisia vikoja.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.