Kysymys:

Fundeeraukseni aiheena on autojen imujärjestelmä: Aikaisemmassa autossani, joka oli gti, eli ripeämmäksi viritetty mallinsa edustaja, oli heti lyhyen putken perässä putsari ja ilmamäärämittari. Ja sen jälkeen pitkä imuputki ennen kaasuläppää. Kun taas nykyisessä, "tavis" -mallissa pitkä vapaa imutorvi on ennen putsaria ja imm:a, jotka juuri ennen kaasuläppää.

Eli onko näillä eroilla tehojen esiin saannin kannalta merkitystä, ts. ruiskun ohjelma ehtii nostaa polttoainemäärää jo valmiiksi, kun se saa tiedon lisääntyneestä ilmamäärästä jo selvästi ennen kuin kohonnut ilmamäärä ehtii imusarjaan. Tälläinen haamuaavistus on pälkähtänyt päähäni.

Tapio Ketonen:

Eipä tuolla ole merkitystä. Sama ilmamäärähän sinne koneeseen menee, mitataan se sitten mistä kohdasta reittiä tahansa - ellei sitten matkan varrella ole vuotoja. Ilma myös vaeltaa imuputkessa uskomattoman nopeasti.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.