Kysymys:

Lehtien rengastestit tehdään normaalisti uusilla, ajamattomilla renkailla.
Suurimmalla osalla autoilijoista on kuitenkin allaan useita tuhansia km ajetut renkaat, jopa yli 20 000 km.

Voisiko lehtenne jonkun rengasvertailun yhteydessä tutkia, miten esim 15 000 km ajetut renkaat pärjäävät juuri hyllystä otetuille? Sekin olisi mielenkiintoista tietoa, että päihittävätkö ns. halparengasmerkkien uusimmat tuotteet vuoden käytössä olleen laatumerkin rengassarjan. Mielestäni ainakin renkaiden tukirakenteet pehmenevät selvästi, kun kilometerjä kertyy enemmän. Mutkissa tuntuu kuin pelkät vanteet kääntyisivät.

Tapio Ketonen:

Testit tehdään uusilla mutta sisäänajetuilla renkailla, ei ajamattomilla. Testissä etsistään renkaan parasta suorituskykyä. Se on ainakin tasapuolista, kulunieden kumien mittaaminen edellyttäisi, että renkaat olisivat olleet uudesta lähtien olleet tasaveroisissa olosuhteissa. Tämä onnistuisi esimerkiksi ajamalla 15-20 000 pitkä rengastesti. Valitettavasti se edellyttäisi niin suurta panostusta aiheeseen, ettei siinä ole mielestämme järkeä.

Renkaan runkorakenteen ominaisuudet eivät tiettävästi muutu ratkaisevasti käytön aikana. Kun kulutuspinnan kumi kuluu, renkaan joustavuus jossain määrin vähenee, joten jos jotakin muutosta ilmenee käytöksessä kulumisen takia, sen pitäisi lähinnä terävöityä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.