Kysymys:

Mikäs vois olla vikana autossani koska auto käy kylmänä erittäin huonosti, se ei siis yritä suoranaisesti sammua vaan koko runko tärisee ja auto käy kuin kolmella pytyllä. Moottorin pitää lämmetä täysin ennenkuin käynti tasoittuu suunnilleen normaaliksi. Auto on käytetty kahdesti korjaamolla tänävuonna, siitä on venttiilit tarkistettu ja ilmanputsari, polttoainesuodatin, öljysuodatin ja tulpat vaihdettu. Auto on Mazda 626 HB -86 2.0 8 venttiilisellä bensakoneella.

Lisäksi muutama kuukausi sitten autossa oli puolavika eli auto kokoajan potki vastaan, veto oli ajoittain hukassa ja kone kävi aaltoilevasti kun vaihteen otti pois päältä. Vian korjattua auto pelasi moitteitta jonkin aikaa. Tuli tulpanvaihtoaika ja aloin vaihtamaan tulppia niin kolmanteen sylinteriin oli jumittunut tulppa ja se piti korjaamolla irrottaa koska itelläni ei ole välineitä ja taitoa moiseen. Olisiko puolavian aikana tullut autoon vaurioita koska tulppa jumittui kiinni ja nyt on käyntihäiriöitä?

Tapio Ketonen:

Tuo kone kun ei ole aivan uudenkarhea, niin syitä voi olla paljonkin. Ilmavuoto imusarjassa voi olla sellainenkin, että se vähenee koneen lämettyä. Männänrenkaat voivat joastakin sylinteristäolla jumissa,, jolloin puristukset ovat epätasaiset.

Tuo kuvaus puolaviasta tuntuu oudolta. Ettei vain kyseessä olisi paremminkin ollut vika eli läpilyönti virranjakajan kannessa? Käyntiongelmat voisivat johtua siitäkin, että kipinä karkaa minne sattuu virranjakajan kannen halkeamia pitkin. Uusi kansi voisi muutenkin tehdä hyvää Masan virranjakajalle.

Tulpan jumittumisen syy voi mielsestäni olla vaikkapa väärä mitta, liian pitkän tulpan kierreosa karstoittuu, jolloin avaaminen on hankalaa. Syy voi olla myös muun lian joutuminen kierteeseen. Mutta eipä tämä etäparantaminen oikein onnistu, kyllä se auto pitäisi nähdä ja kuulla ihan itse.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.