Kysymys:

Missä voisi olla vika, kun Opel Corsa vm 97, 1.7D (isuzun kone) rynkyttää tyhjäkäynnillä? Käynti heijaa hieman, ja valot vilkkuu samaan tahtiin.

Olen kuullut että liika öljymäärä koneessa aiheuttaa tuollaista heijaamista tyhjäkäyntiin, mutta öljynpinta on kohdallaan niin kylmänä kuin kuumana.

Jälkihehkuhan tuossa autossa pysyy päällä lämpötilasta riippuen, mutta onko
mitään keinoa varmistaa että jälkihehku ei jää päälle?

Tapio Ketonen:

Kuulematta on vaikea ottaa kantaa rynkytykseen. Valojen vilkkuminen tietenkin johtuu siitä, että kierrokset vaihtelevat. Latausjännite vaihtelee kierrosten mukaan.

Auto olisi syytä viedä dieselkorjaamoon, siellä ehkä keksittäisiin syy ongelmaan. Moottoriöljyä pitää kyllä olla koneessa todella paljon yli ylärajan, ennen kuin se alkaa vaikuttaa käyntiin. Syyllinen voisi paremminkin olla joko ruiskutuspumppu tai sitten jokin suutin, joka ruiskuttaa muita huonommin.

Jälkihehku pysyy yleensä päällä vain hetken aikaa käynnistyksen jälkeen. Sen pitäisi mennä pois päältä viimeistään parin minuutin kuluessa. Voithan mitata hehkutulppien johtimista jännitteen tai laittaa sinne vaikka pienen merkkivalon, jonka avulla näet, milloin hehkuissa on virta päällä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.